Kelan ohjeistus ja käytäntö.

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Epätietoinen85

Kelan ohjeistus ja käytäntö.

Lukematon viesti Kirjoittaja Epätietoinen85 » 19 Heinä 2021, 07:46

Moi, Kelan sivuilla lukee perustoimeentulotuesta seuraavaa:
"Voit ilmoittaa samassa hakemuksessa, jos sinulla on muita menoja, jotka eivät kuulu perustoimeentulotukeen ja joihin tarvitset täydentävää tai ehkäisevää tukea. Kela voi pyynnöstäsi siirtää täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksesi liitteineen kunnan käsiteltäväksi."

Tähän ohjeistukseen luottaen tein heinäkuun perustoimeentulotuki hakemuksen jossa oli liitteenä lääkärin lausunto siitä että tarvitsen jalkaa tukevat kengät sekä pohjalliset ja kirjoitin hakemukseen että mikäli Kela päättää että kenkiin ja pohjallisiin ei perustoimeentulotukea myönnetä niin voisitteko ystävällisesti siirtää hakemuksen liitteineen kunnan käsiteltäväksi.

Noin viikon kuluttua sain Kelasta päätöksen jossa minulle myönnettiin perustoimeentulotukea heinäkuulle mutta noista kengistä ja pohjallisista luki seuraavanlaisesti:
"Voit itse hakea kenkiin ja pohjallisiin täydentävää toimeentulotukea sosiaalitoimesta".

Nyt haluaisinkin tietää miksi ohjeistatte että voitte asiakkaan pyynnöstä siirtää täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksen liitteineen kunnan käsiteltäväksi mutta kun asiakas tätä sitten pyytää niin teiltä vastataan että vieppäs hakemuksesi sossuun ihan itse ?

Kela | toimeentulotuki

Re: Kelan ohjeistus ja käytäntö.

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 19 Heinä 2021, 16:03

Hei Epätietoinen85!

On totta että hakemukseen voi esittää menoja, jotka eivät kuulu perustoimeentulotukeen ja joihin tarvitsee täydentävää tai ehkäisevää tukea. Kela voi pyynnöstä siirtää täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen hakemuksen liitteineen kunnan käsiteltäväksi.

Sinun kannattaa olla asiakaspalveluumme yhteydessä, jotta tilannettasi pääsee selvittämään tarkemmin. Voit esimerkiksi varata soittoajan täältä. Tällä palstalla vastaamme kysymyksiin yleisellä tasolla, joten yksittäiseen päätökseen ei voida ottaa kantaa.

Ystävällisin terveisin
Päivikki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Re: Kelan ohjeistus ja käytäntö.

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Elo 2021, 14:50

Minulla jalkaterapeutti totesi tarvetta mittojen mukaan tehdyille kengille ja pohjallisille. Hän laittoi lähetteen kaupungin lääkinnällisen kuntouksen osastolle ja siellä minulle kirjoitettiin maksusitoumus niille. Sitten vaan maksusitoumuksen kanssa liikkeeseen joka oli siinä määrättynä. Muuta byrokratiaa ei ollut. Toiminut jo kohta 10 vuotta. Kengät eivät siis tulleet sosiaalitoimistosta täydentävänä toimeentulotukena vaan terveydenhoitopuolelta.