Kun Kela hylkää toimeentulotuen

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Re: Kun Kela hylkää toimeentulotuen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Tammi 2017, 01:58

Hovioikeuteen kaikki asiat vaan! Haastajan ei tarvitse maksaa mitään koska on pienituloinen!

Eioletunnusta

Lukematon viesti Kirjoittaja Eioletunnusta » 21 Tammi 2017, 18:44

gfhjrpd kirjoitti:"Sen voi saada jos muutto tapahtuu hyväksyttävistä syistä [...]"

Nyt meni kummalliseksi: eli saadakseen vuokravakuuden pitää olla jokin (Kelan) hyväksyttävä syy muuttoon. Toimeentulotukiasiakkaalla pitää olla syy muuttaakseen, eikä hänellä ole siitä samalaista itsemääräämisoikeutta kuin muilla kansalaisilla.

Nähtävästi toimeentulotukiasiakkaiden perustuslaillista oikeutta vapaaseen liikkumiseen maassa ja asuinpaikan valintaan voidaan rajoittaa, kun kyseessä on vuokravakuuden myöntäminen.
Eihän tässä olla mitään rajoittamassa. Senkun vaan laittaa tavarat kasaan ja muuttaa. Ei kuitenkaan kannata olettaa että yhteiskunnan varoista kustannetaan hupimuuttoja eli muuttoja joille ei ole perusteita. Siitä vaan liikkumaan vapaasti mutta omaan laskuun.

Joonas92

Auto

Lukematon viesti Kirjoittaja Joonas92 » 21 Tammi 2017, 22:15

Millais mä täytän ton mun toimeentulo tuen lapun ku siinä on että onko minulla varallisuutta niinku auto vene tai muuta ja minulla on auto jonka hinta on ehkä 500€ että pitääkö se myydä vai saanko toimeentulo tukea ilman että myyn sen.

MIIII

Re: Auto

Lukematon viesti Kirjoittaja MIIII » 21 Tammi 2017, 22:33

Joonas92 kirjoitti:Millais mä täytän ton mun toimeentulo tuen lapun ku siinä on että onko minulla varallisuutta niinku auto vene tai muuta ja minulla on auto jonka hinta on ehkä 500€ että pitääkö se myydä vai saanko toimeentulo tukea ilman että myyn sen.
Toimeentuloa voi hakea nykyään (01.01.2017) alkaen netissä. Auton omistaminen ei sinällään pitäisi olla este toimeentulotuelle. Kela ei vaadi myytäväksi sellaista omaisuutta, joka on tarpeen toimeentulon turvaamiseksi.

Jos sinulla on nettitunnukset, niin voit suoraan lähettää kysymyksen sosiaalitoimistoon varmistaaksesi asian ja he vastaavat parin päivän sisällä. Menet viesteihin ja valitset aiheeksi toimeentulotuen.

Kela | toimeentulotuki

Re: Auto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 26 Tammi 2017, 09:30

Joonas92 kirjoitti:Millais mä täytän ton mun toimeentulo tuen lapun ku siinä on että onko minulla varallisuutta niinku auto vene tai muuta ja minulla on auto jonka hinta on ehkä 500€ että pitääkö se myydä vai saanko toimeentulo tukea ilman että myyn sen.
Hei ja kiitos viestistäsi,

hakemuksen perusteella harkitaan vaaditaanko omaisuuttaa realisoitavaksi. Sinun tulisi antaa tietoja autostasi sekä hinta-arvio hakemukseen. Auton omistaminen ei sinällään ole este toimeentulotuen saamiselle.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Tammi 2017, 02:48

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:Hei Kysyjä22,

kiitos kysymyksistäsi.

Kelan päätöksen saatuasi voi tarvittaessa hakea ehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea kunnaltasi muihin kuin perusmenoina huomioon otettaviin menoihin. Kelan vuokravakuuden myöntämiseksi täytyy olla myönteinen perustoimeentulotuki päätös.

Ystävällisesti
Tanja | Kela toimeentulotuki
Onko tulkinta vastauksesta oikea:

1. Kela ei myönnä vuokravakuutta, jos tulot menee 5 € yli normin.

2. Kunta voi myöntää vuokravakuuden, vaikka tulot menisi 5 € yli normin.

3. Kunta voi kuitenkin myöntää vuokravakuuden vain, jos Kela on tehnyt toimeentulotuesta päätöksen.

4. Kelan päätös voi olla myönteinen tai kielteinen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Tammi 2017, 08:46

Vieras kirjoitti:
Kela | toimeentulotuki kirjoitti:Hei Kysyjä22,

kiitos kysymyksistäsi.

Kelan päätöksen saatuasi voi tarvittaessa hakea ehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea kunnaltasi muihin kuin perusmenoina huomioon otettaviin menoihin. Kelan vuokravakuuden myöntämiseksi täytyy olla myönteinen perustoimeentulotuki päätös.

Ystävällisesti
Tanja | Kela toimeentulotuki
Onko tulkinta vastauksesta oikea:

1. Kela ei myönnä vuokravakuutta, jos tulot menee 5 € yli normin.

2. Kunta voi myöntää vuokravakuuden, vaikka tulot menisi 5 € yli normin.

3. Kunta voi kuitenkin myöntää vuokravakuuden vain, jos Kela on tehnyt toimeentulotuesta päätöksen.

4. Kelan päätös voi olla myönteinen tai kielteinen.
Paitsi kunta ei voi myöntää vuokravakuutta vaikka Kela olisikin tehnyt päätöksen kielteinen tai myönteinen. Vuokravakuudet kuuluvat peruspäätökseen ja ns. olosuhdemuutos pykälän alle, jolloin kunta ei voi tehdä päätöstä vuokravakuudesta vaan kuuluu Kelalle. Kela ohjeistanut lukuisia ihmisiä hakemaan vravakuutta kunnalta, kun ovat tehneet kielteisen päätöksen. Kelan ohjeistus hakea kunnalta vuokravakuus on väärin, se kuuluu Kelan tehtäviin juurikin tuon olosuhdemuutospykälän perusteella.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Helmi 2017, 08:09

Hei Vieras,

kiitos viestistäsi.

Jos on saanut kielteisen päätöksen vuokravakuudesta niin on mahdollista hakea täydentävää toimeentulotukea kunnan sosiaalitoimistosta. Kunta voi harkintansa mukaan myöntää sitä. Kunnilla on tässä eri toimintatapoja.

Ystävällisesti
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Kyllätoisaalta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyllätoisaalta » 16 Helmi 2017, 09:47

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:Hei Vieras,

kiitos viestistäsi.

Jos on saanut kielteisen päätöksen vuokravakuudesta niin on mahdollista hakea täydentävää toimeentulotukea kunnan sosiaalitoimistosta. Kunta voi harkintansa mukaan myöntää sitä. Kunnilla on tässä eri toimintatapoja.

Ystävällisesti
Mahdollistahan on hakea vaikka padalliseen kultaan täydentävää mutta asumismenot, kuten vravakuus kuuluu Kelan hoidettavaksi. Vaikka päätös olisikin kielteinen, niin edelleen kuuluu kelalle vravakuudet, ei kunnalle. Katriina voisi lukaista sos.pykälän 21, kohdasta olosuhdemuutos.

sossuntantta

Lukematon viesti Kirjoittaja sossuntantta » 24 Helmi 2017, 08:05

Näin on.Kelalle kuuluu vuokravakuuden myöntäminen ja vuokravakuus pitäisi laskea menoihin jolloin laskelma jäisi miinukselle mutta valitettavasti Kela soveltaa aivan omaa lakiaan ja minunkin kunnassani olen joutunut vuokravakuuksia myöntämään täydentävänä toimeentulotukena ja työaikani valitettavasti vierähtää nykyään Kelan asiakaspalveluun soitellessa kun joudun kyselemään millä perusteilla näitä päätöksiä tekevät..Suosittelen tekemään virallisen valituksen niin minäkin olen tehnyt..Muutoksen piti helpottaa ja nopeuttaa toimeentulotuen hakemista mutta näin ei ole käynyt valitettavasti!