Vuokra,perustoimeentulotuki ja kela

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Minna999

Vuokra,perustoimeentulotuki ja kela

Lukematon viesti Kirjoittaja Minna999 » 29 Tammi 2018, 02:37

Hei
Olen asunut nykyisessä asunnossa lähes 5-vuotta. Olen kuitenkin saanut lapsen viime vuonna ja yritttänyt hakea isompaa asunto meille kahdelle. En saa helposti asuntoa kunnalta koska olen velkaa kunnan asunnoille. Minulla ei myöskään ole luottotietoja. Olen kuitenkin oikeutettu ARA asuntoihin. Minulla on kaikkiin velkoihin maksusuunitelmat. Kysymykseni on: Minulla on rajoitukset asunnon saannissa ja halpaa asuntoa ei löydy. Mitä pidetään kohtuuttomana vuokrana Turussa?. Olen lukenut rajoitukset vuokra+vesi noin 670e/kk mutta tähän hintaan asuntoa ei löydy. Onko esim 770 vuokra + 18e vesi henkilöltä kohtuuton?. Olisin valmis maksamaan ”omista” loppuosan.
Mietin vain jos muutan saadaanko me lapsen kanss varmasti tukea, että ei käy niin, että meitä pyydetään muuttamaan pois ja kela ei maksa vuokraa. Voidaanko tässä tilanteessa myöntää vuokravakuutena maksusitoumusta sekä muuttoapua. Olen yh ja tuloni koostuu kelan maksamista etuuksista.
Kiitos vastauksesta

Kela | toimeentulotuki

Re: Vuokra,perustoimeentulotuki ja kela

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 29 Tammi 2018, 14:04

Hei Minna999!

Palstallamme emme voi antaa ennakkopäätöksiä. Oikeus vuokravakuuteen ja se, miten vuokrasi huomioitaisiin, tutkitaan hakemuksesi ja selvitystesi perusteella.

Pääsääntö on, että vuokravakuus ja muuttokustannukset myönnetään asuntoon jonka vuokra on kuntakohtaisen normin mukainen. Käsittelijä voi käyttää harkintaa päätöstä tehdessä.

Perustoimeentulotuessa hyväksyttävä vuokrameno Turussa kahdelle hengelle on 620 e/kk. Vuokramenon lisäksi hyväksytään vesimaksuna 21,60 e / henkilö.

Sinun kannattaa tutustua sivuiltamme siihen miten asumismenot huomioidaan perustoimeentulotuessa.
Vuokravakuudesta myös lisätietoa sivuillamme.

Ystävällisesti
Saija | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Minna999

Lukematon viesti Kirjoittaja Minna999 » 29 Tammi 2018, 15:05

Voiko kela olla maksamatta kokonaan vuokraa?. Eli jos muutan ja tarvitsen tuen. Voiko se olla hyväksymättä kokonaan vuokraa. Vai maksaako se joka tapauksessa sen ”perus kohtuullisen osan” loppuosan maksan itse. Entä jos pyytävät muuttamaan enkä muuta voidaanko silloin katkaista tuo perus kohtuullinen vuokra myös?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 30 Tammi 2018, 10:18

Hei Minna999!

Perustoimeentulotuen laskelmassa asumismenoina huomioidaan vähintään kuntakohtainen kohtuullinen vuokra.

En voi antaa vastausta siihen maksetaanko vuokran kohtuullinen osuus sinulle kokonaan, mutta se huomioidaan laskelmassa menona. Toimeentulotuen määrä on käytettävissä olevien tulojesi ja hyväksyttävien menojesi erotus.

Terveisin
Kaisu | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Tammi 2018, 13:45

Minna999 kirjoitti:Hei
Olen asunut nykyisessä asunnossa lähes 5-vuotta. Olen kuitenkin saanut lapsen viime vuonna ja yritttänyt hakea isompaa asunto meille kahdelle. En saa helposti asuntoa kunnalta koska olen velkaa kunnan asunnoille. Minulla ei myöskään ole luottotietoja. Olen kuitenkin oikeutettu ARA asuntoihin. Minulla on kaikkiin velkoihin maksusuunitelmat. Kysymykseni on: Minulla on rajoitukset asunnon saannissa ja halpaa asuntoa ei löydy. Mitä pidetään kohtuuttomana vuokrana Turussa?. Olen lukenut rajoitukset vuokra+vesi noin 670e/kk mutta tähän hintaan asuntoa ei löydy. Onko esim 770 vuokra + 18e vesi henkilöltä kohtuuton?. Olisin valmis maksamaan ”omista” loppuosan.
Mietin vain jos muutan saadaanko me lapsen kanss varmasti tukea, että ei käy niin, että meitä pyydetään muuttamaan pois ja kela ei maksa vuokraa. Voidaanko tässä tilanteessa myöntää vuokravakuutena maksusitoumusta sekä muuttoapua. Olen yh ja tuloni koostuu kelan maksamista etuuksista.
Kiitos vastauksesta
Osaisiko sosiaalitoimisto auttaa näissä asioissa? Saattaisit saada sielä tietoa ja tukea asuntoasiaan.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 30 Tammi 2018, 14:57

Hei,

kunnasta saa apua vaikeaan elämäntilanteeseen. Lisäksi kunta tekee päätöksen täydentävästä toimeentulotuesta kunhan perustoimeentulotuki on päätetty Kelassa ensin.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki