Pakko kysyä kun en 6kk saanut rahaa..

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Janika86

Pakko kysyä kun en 6kk saanut rahaa..

Lukematon viesti Kirjoittaja Janika86 » 02 Huhti 2019, 04:31

Miten voi olla Suomessa mahdollista että 5 lapsisen perheen äiti sairastuu ja ei voi olla työelämässä ja lapsi lähtee tarhaan niin KELA jättää minut ilman toimeentulotukea, tai sairaspäivärahaa tai työttömyysturvaa? Olin 5-6kk lapslisällä. Aviomieheni tekee lattioita tienaa sen 2000e /kk mun lääkkeet maksoivat kuukaudessa noin 500e meillä oma asunto mitä maksamme ja miehelleni jäi laskujen jälkeen parisataa rahaa, niin silläkö olisi pitänyt lapset ruokkia? Kun mieheni pakonsanelemana otti lisää lainaa mitä ei voinut maksaa niin se katottiin tuloksi ja pam meidän perheen tulot ylittyi. Menoksi ei laskettu entisten liittojen lapsia vaikka he ovat meillä myös. Nyt tämän vuoden 2:delta viimeiseltä kuukaudelta sain kunnallista sos tukea 500e sen verran mitä oli lääkkeet maksanu. On sekin jo jotain kun aijemmin sain lapsilisän meillä yksi yhteinen ja entisestä liitosta yksi mutta hän isällä kirjoilla koulun takia joten en saanut kuin 90e. Kerran pyysin maksusitoumusta apteekkiin olin sydänlääkkeitä vailla, no puhelimessa kysyttiin mitä käy jos en saa niitä ja vastasin niinku asia on että, Voin kuolla, ja silti evättin lääkkeisiin maksari. No olen ollut halvauksista huonossa kunnossa, sosiaali on sitä mieltä kun minulla kovia kipuja ja kun en ole ollut kiinnostunut turhista aputoimista riitti kun meillä käytiin kerta viikkoon. Ja meidät käskettiin mun miehen raskaan 8 tuntisen työnpäivän jälkee lähtee leipäjoonoon. Ja kun avioliitto nyt voinut hiema huonommin VIIMEVIIKOLLA sos toimi kerto että kipujen takia vaikka voin kävellä ym niin minun pienin lapseni ei voisi olla kanssani vaan olisi huostassa ja isällään jos erotaan. Ei nuo halvaukset minua tyhmentäneet, kipuja toi mukana ja lähti rakennus alan työ alta, pitä varmaan uudelleen kouluttautua.

Pakko kysyä että mikä järki ja kohtuus tässä on?

Että Suomalainen äiti ei saa sairastua.
Ja joskus mietin aikoja sittten että on lottovoitto syntyä Suomeen.

Ilman miestäni oltais kuoltu nälkään. Nyt meillä velkaa mitä ei varaa maksaa takaisin.

Vieras

Re: Pakko kysyä kun en 6kk saanut rahaa..

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Huhti 2019, 07:54

Asuntolainen lyhennyksia ei huomioisa menona toimeentulotuessa joten teidän kannattaa sopia pankin kanssa että maksatte vain korkoja kunnes perheenne taloudellinen asema kohenee.

Toimeentulotuki on perhekohtainen etuisuus joten puolisosi tulot vaikuttavat perheemme toimeentulotuen määrään.

Jos olet kotona ja perheenne taloudellinen tilanne on heikko niin kannattaa miettiä kahteem kertaan että onko teillä varaa laittaa lasta päivähoitoon jotta saisit olla kotona yksin.

Yksityiset avustukset ja vanhempien antamat lainat huomioidaan toimeentulotuessa tulona jos niiden takaisinmaksut eivät käy mistään ilmi, joten todenneköisesti siksi miehesi tilileen saamat yksityiset tilisiirrot otettiin tuloina huomioon toimeentulotukilaskelmassa.

Jos et itse saa sairauspäivärahaa etkä ole töissä tai lastenhoidon tuella niin kannattaa ilmoittautua työkkäriin jotta alat saamaan työttömyyskorvausta.

Koska perheelläsi ei ole tulojen ja menojen mukaan oikeutta perustoimeentulotukeen niin ette myöskään ole saaneet lääkemaksusitoumusta. Sinun tulee itse ostaa perheesi tuloista omat reseptilääkkeesi ja toimittaa nìistä kuitit sekä reseptit kelaan jotta niiden kustannukset voidaan huomioida menona toimeentulotukilaskelmassa.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuisuus toisin kuin mikään muu kelan maksama etuisuus joten sen takia et voi itse valita mikä tulo perheellesi huomioidaan tulona ja mikä ei. Perheen tulot tulee käyttää välttämättömiin menoihin kuten lääkkeisiin, ruokaan ja asuntolainan korkoihin. Kaikki muut menot kannattaa maksaa vasta sen jälkeen, jos varat riittävät.

Kela | toimeentulotuki

Re: Pakko kysyä kun en 6kk saanut rahaa..

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 02 Huhti 2019, 13:43

Hei Janika86!

Tilanteesi kuulostaa ikävältä! Edellinen onkin jo kertonut kattavasti perusasioita toimeentulotuesta. Oikeus toimeentulotukeen ratkaistaan tekemällä laskelma tuloista, varoista ja menoista. Laskelmassa tuloja ovat kaikki hakijan tai perheen käytettävissä olevat nettotulot ja varat. Tarkemmin en pysty palstalla ottamaan kantaa päätökseesi, koska palstalla neuvomme vain yleisissä eri etuuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Jos haluat keskustella päätöksestäsi/päätöksistäsi tarkemmin, neuvoisin sinua soittamaan puhelinpalveluumme, jolloin voimme katsoa tilannettasi tarkemmin. Eri etuuksien palvelunumerot löydät täältä.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi