Opiskelijalle toimeentulotuki

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

rahatonkin

Opiskelijalle toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja rahatonkin » 02 Huhti 2019, 19:36

Hei! Olen toisen asteen opiskelija lukulomalla. Muutin hiljattain omilleni, ja saan asumistukea n. 50% vuokrastani. Nyt minulle ilmoitettiin, että saisin opintotukea lukulomakuukausilta, opintolainan olen kuluvalta opintovuodelta jo ottanut ja se on mennyt esim. koulumatkakuluihin, opiskelutarvikkeisiin ja kodin tarvikkeisiin kuten imuriin. Opintorahaa en siis ole aiemmin saanut vanhempieni tulojen takia kotona asuessani. Käyn ansiotyössä, mutta tuloni ovat epäsäännölliset (noin. 200€ kuukaudessa). Onko minulla mahdollisuutta saada toimeentulotukea, sillä opintoraha (~250€) ei riitä esim. vuokran maksuun, saati sitten ruokaan ja mahdollisiin lääkärikuluihin?

Vieras

Re: Opiskelijalle toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Huhti 2019, 19:54

Opintolaina huomioidaan sinulle kuukausitasolla tuloksi, vaikka olisit sen jo käyttänyt.

Kela | toimeentulotuki

Re: Opiskelijalle toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Huhti 2019, 09:49

Hei rahatonkin!

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja oikeus etuuteen selvitetään hakemuksen perusteella.

"Perustoimeentulotukea voi saada Suomessa asuva tai oleskeleva henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin.

Perustoimeentulotuki on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät tule toimeen ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, etuuksien avulla tai muilla tuloillaan tai varoillaan. "

Toimeentulotuesta opiskelijoille:

"Ennen kuin haet perustoimeentulotukea, selvitä ensin mahdollisuutesi saada opintotukea (opintoraha ja opintolaina) ja yleistä asumistukea.

Jos et voi saada opintotukea tai muuta tukea (esim. kuntoutusrahaa), sinun pitää ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella (esim. ansiotyöllä).

Kesäaikana sinun tulisi tehdä töitä, etsiä aktiivisesti töitä tai opiskella ja hakea kesäopintotukea."
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi