Yhden henkilön kohtuuvuokra

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

tunturihaapa

Yhden henkilön kohtuuvuokra

Lukematon viesti Kirjoittaja tunturihaapa » 17 Syys 2019, 04:16

Hei!

Sain nykyasuntooni muutama vuosi sitten muuttaessani kunnalta päätöksen poikkeavasta yhden henkilön kohtuuvuokrasta (vuokra suositusrajoja suurempi ), perusteina terveydelliset syyt (kroonisten sairauksien tuoma liikkumisrajoitteisuus, minkä vuoksi mm. kohtuullisen kokoinen kylpyhuone tärkeä turvallisuustekijä ). Asiasta on (Kelallekin myöhemmin, toimeentulotukiasioitten kunnilta sen piiriin siirryttyä, toimittamani ) toimintaterapeutin tekemä lausunto lisätilan tarpeellisuudesta.

Vuosien aikana on asunnossa kuitenkin ollut jatkuvia asumisviihtyvyyteen stressaavasti vaikuttavia teknisiä ongelmia, joista ei ole päästy eroon (sähköpostikirjeenvaihdot isännöitsijän/teknisen isännöitsijän/ym asianomaisten kanssa aiheesta kaikki tallella koko tältä ajalta ). Kysymykseni siis olisikin, että jos samasta taloyhtiöstä vapautuu toinen, täsmälleen saman kokoinen asunto, pätisikö kunnan tuolloin muutama vuosi sitten nykyasuntoon muuttaessa myöntämä päätös kohtuuvuokrasta myös tähän mahdolliseen uuteen asuntoon? Olen pitänyt taloyhtiöni asuntotilannetta silmällä sisäinen vaihto mielessä.

Oman asunnon asumisviihtyvyyden puutteitten lisäksi painava tekijä on myös tarve pysyä lähellä iäkkäitä vanhempia, jotka asuvat samassa taloyhtiössä. Autamme toisiamme molemmin puolin (omien sairauksien tuomat arjen hankaluudet ) ja itse autan yhtä vanhempaani toisen syöpäsairaan vanhemman hoidossa. Kotihoitoon heillä ei ole mahdollisuutta (eikä varaa ), joten toimin epävirallisena helpparina omien terveydellisten rajoitteni puitteissa parhaani mukaan. Olen myös ainut välittömässä läheisyydessä asuva omainen (tarpeellinen turvallisuustekijä, kun paikalle on pitänyt saada mm. ambulanssi ).

Nykyvuokran taso alkaa kyllä sekin jo lähestyä kipurajaa (kaikesta mahdollisesta on tingitty mutta silti ruokaan ei ole aina varaa, joten lämpimät ateriat tulee syötyä vanhempien luona naapurissa ), mutta mahdolliseksi lisäavuksi vuokranmaksuun tulee vissiinkin ensisijaisesti kysyä kunnalta täydentävää toimeentulotukea (asumistukea ei enempää enää voi tällä hetkellä saada )? Olen työtön ja pitkäaikaissairas (omilla diagnooseilla eläkkeen saanti tällä hetkellä mahdotonta ), joten myönnettyjen tukien varassa elää parhaan mukaan on koetettu.

Kiitos jo etukäteen vastauksestanne näihin polttaviin kysymyksiini! Tärkeimpänä tavoitteena olisi nyt pystyä asumaan lähes 80-vuotiaitten iäkkäitten vanhempien läheisyydessä mahdollisimman pitkään.

Ystävällisin terveisin ja aurinkoista syksyn jatkoa!

Kela | toimeentulotuki

Re: Yhden henkilön kohtuuvuokra

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Syys 2019, 11:02

Hei tunturihaapa!

Valitettavasti tällä palstalla ei voida sen tarkemmin sanoa jo toimittamiesi liitteiden riittävyydestä asumismenojen huomioimiseen muuttotilanteessa.
Voit tehdä niin, että jos muutto tulee eteen niin toimeentulotuki hakemuksessa kerrot jo aiemmin toimittamista liitteistä terveydentilaasi liittyen, käsiteltäessä hakemusta tutkitaan riittävätkö selvitykset vai tarvitaanko esim. uusi lausunto nykytilanteesta.

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

tunturihaapa

Lukematon viesti Kirjoittaja tunturihaapa » 18 Syys 2019, 08:21

Hei!

Näin täytyy sitten tehdä. Paljon kiitoksia vastauksesta!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Syys 2019, 08:53

Sellainen vinkki että älä käytä sanaa "asumisviihtyvyys" selvityksessä.
Mukavuussyyt ei ole hyväksyttävä peruste ja sellainen mielleyhtymä tulee mieleen tuosta sanasta.

nerop

Lukematon viesti Kirjoittaja nerop » 19 Syys 2019, 10:40

Asumisviihtyvyys on todella tärkeä asia, vaikka no. sitä ei saa sanoa Kelan tädeille.
Oma tapaukseni on, että minulla on useita koiria. Ne ovat osittain ulkokoiria ja niille on omat aitauksensa. Ne on hankittu perheeseen ennen sairastumistani ja eläkkeelle jäämistäni.

Nyt Kela on alkanut hätyytellä minua ja laumaani muuttamaan 40 euroa halvempaan asuntoon. Siis ehkä jonnekin kerrostaloon? Silloin pitäisi muuttaa jo toisen kunnan alueelle.
Asun maaseudulla haja-asutusalueella, jossa ei ole tämän talon halvempaa tarjolla. Olen maaseudun asukki, kasvatan omat pottuni ja juurekseni, ja kalastan ruokani. Mihinkään en aio muuttaa, en ainakaan tämän laumani kanssa. Asumisviihtyvyys on tärkein seikka jaksaakseni elää täysipäisenä ja kunnostani huolehtivaisena eläkeläisenä.
En muutoinkaan hylkää perheenjäseniäni Kelan käskystä. Johan on!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Syys 2019, 15:27

nerop kirjoitti:
19 Syys 2019, 10:40
Asumisviihtyvyys on todella tärkeä asia, vaikka no. sitä ei saa sanoa Kelan tädeille.
Oma tapaukseni on, että minulla on useita koiria. Ne ovat osittain ulkokoiria ja niille on omat aitauksensa. Ne on hankittu perheeseen ennen sairastumistani ja eläkkeelle jäämistäni.

Nyt Kela on alkanut hätyytellä minua ja laumaani muuttamaan 40 euroa halvempaan asuntoon. Siis ehkä jonnekin kerrostaloon? Silloin pitäisi muuttaa jo toisen kunnan alueelle.
Asun maaseudulla haja-asutusalueella, jossa ei ole tämän talon halvempaa tarjolla. Olen maaseudun asukki, kasvatan omat pottuni ja juurekseni, ja kalastan ruokani. Mihinkään en aio muuttaa, en ainakaan tämän laumani kanssa. Asumisviihtyvyys on tärkein seikka jaksaakseni elää täysipäisenä ja kunnostani huolehtivaisena eläkeläisenä.
En muutoinkaan hylkää perheenjäseniäni Kelan käskystä. Johan on!
Ei sinun Kelan käskystä tarvitse mitään tehdä, mutta silloin et voi myöskään odottaa saavasi tukia, joiden kriteereitä et itse oman valintasi seurauksena halua täyttää. Kela joutuu noudattamaan eri asetuksia ja lakeja, ja jos ne määräävät, että kenenkään koiralaumaa ei Kela elätä eikä myöskään maksa koiralaumasta johtuvia suuria asumismenoja, niin Kela rikkoisi lakia jos myöntäisi sinulle tukia. Sinulla taas on mahdollista valita, että täytät tukien kriteerit valitsemalla asumismuotosi uudelleen. Jos voisit tehdä sen, mutta et halua, on ihan selvä, että tukia ei silloin myönnetä.

nerop

Lukematon viesti Kirjoittaja nerop » 20 Syys 2019, 15:41

Kuulepas Vieras, sinä puhut pötyä.
Jokaisella Suomen kansalaisella on oikeus asua ihan missä päin tätä maata, varsinkin eläkeläisellä, jonka työhistoria on jo 70-luvulta alkaen. Miten edes kuvittelet, että maaseutu olisi poissuljettu asumismuoto?

Asumistukeen olen oikeutettu pienen eläkkeeni takia, ja toimeentulotukeen myös, näihin tukiin ei vaikuta kotikunta kuin vain suuntaa antavasti. Tutullani eläkemummolla on muutama vuohi maidon- ja juustontuottoon. Itselleni juuri tarjottiin hyvin munivia kanoja, täällä on niille oikein hyvin tilat valmiina. Asiaa harkitsen vielä. Toki saisin munista jonkun euronkin niitä myymällä, mutta ainakin pöytääni parempaa sapuskaa luomun kautta. Niinhän kalastankin.

Koiralaumani ruokin kotipuutarhani tuotteilla, kuten myös kalalla ja metsästyksen kautta saamillani antimilla. Ja eläkkeelläni! Toimeentulotukea tarvitsen klapien hankintaan ja pakolliseen sähkölaskuun. Aivan kuin sinäkin betoniviidakon kademieli.

Kaurapuurokansalainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaurapuurokansalainen » 22 Syys 2019, 08:19

Kyllä, ihmisellä on Suomessa oikeus valita asuinpaikkansa. Sehän automaattisesti tarkoittaa, että jos minä haluan muuttaa asumaan teltassa presidentinlinnaan, minä voin sen tehdä. Koska tuo oikeus on absoluuttinen! Minulla on oikeus!

Eli ei. On kyllä oikeus valita asuinpaikka. Mutta se oikeus ei esimerkiksi tarkoita, että olisi oikeus saada määrättömästi Kelan tuki mihin tahansa asuntoon. Esimerkiksi perustoimeentulotuen yhteydessä asumismenoja korvataan vain tiettyyn pisteeseen asti. Kela ei kuitenkaan esimerkiksi lakkauta asumistukea koska et muuta, tai kanna sinua uuteen asuntoon. Saat vain hieman pienemmän summan (ja esimerkkitapauksen 40e luulisi olevan siedettävä summa maksaa itse).

Perustoimeentulotuen perusosasta irtoavat rahat voi käyttää haluamallaan tavalla. Voi matkustella, tai ostaa vähän parempaa ruokaa, ostaa pyykkikoneen (vaikka taloyhtiössä on yhteinen), tai sitten maksaa vähän enemmän asumisesta joka kuukausi että kokee asumisviihtyvyyttä. Jollekin kun asumisviihtyvyys on maaseudulla, toiselle lähellä keskustaa asuminen.

Sitten on tietysti niitä väliinputoajia (esim lapsiperheet, tai pitkäaikaissairaat joiden sairausmenoja ei lasketa menoiksi perustoimeentulotuessa) joilla ei ole milliäkään liikkumavaraa vaan kysymykseksi jää ”lääkkeet vai ruoka” tai ”lapselle talvikengät vai itselle ruokaa”.

Mutta ainakin itsellä kyse on vain valinnasta - haluanko asua siellä vai tuolla, ostanko c-vitamiiniksi kaalta vai appelsiineja, ostanko uudet talvikengät vai menenkö vanhoilla ja ostankin uuden lautapelin.

nerop

Lukematon viesti Kirjoittaja nerop » 22 Syys 2019, 09:15

Kaurapuurokansalainen.
Juuri näin, valintoja tulee saada tehdä. En kirjoittanut edes alun perin ruikuttaakseni 40 euroa tukirahoina, vain sen takia että Kelan ahdistelu muuttoon alkaa saada jo synkkiä sävyjä. Se on tässä se pointti, ei asumisen muoto niinkään.

Olen asunut tällä seudulla jo vuosia. Rakentanut omaa pientä maailmaani, tehnyt kasvimaan ja istuttanut marjapensaani. Remontoinut vanhaa torppaa, kunnostanut navettaa ja liiteriä. Tehnyt itselleni ympäristön, jossa pystyn asumaan liikuntavammastani huolimatta. Ja nyt Kelan yllättävä vaatimus muuttaa toiseen kuntaan on aivan pöyristyttävää. En ole kerrostaloasukki, en ole koskaan ollut, en edes työelämän aikana. Meitä peruseläkeläisiä asuu paljon maaseudulla, me pidämme osaltamme palveluja elävinä. Me kannamme eläkerahamme lähikauppaan. Me olemme luoneet oman verkostomme ja omat lääkärisuhteemme hoitotahoon. Nämä kaikki seikat ovat hyvinvoinnin perusasioita.

Monet ikäihmiset, kuten itsekin olen, ovat ilman lähiomaisia. Sakki on kaatunut hautaan vuosi vuodelta tiheämmällä tahdilla. On surullista jäädä ypöyksin pärjäämään vanhana. Siksikin tuttu asuinympäristö on ääritärkeä seikka jaksamisen ylläpitoon.

Olen ajatellut niin, että maksan toki omat kulunkini myös jatkossa, ja jopa jätän toimeentulotuen kokonaan hakematta jos Kela näin haluaa. Olen köyhänä tottunut pärjäämään, joten sillä mentaliteetilla mennään myös jatkossa. Mutta ahdistelua en suostu ottamaan vastaan! Jos joudun päättömään tilanteeseen, on minulla keinoni lopettaa meidät kaikki.
Tuskin sitä Kela tahtoo, tai tiedä sitten.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Syys 2019, 09:33

Kelahan ei ahdistele sinua jatkossa, jos ilmoitat suoraan, että et aio muuttaa ja asumismenojen kohtuullistaminen käy sinulle. Tämä on kuitenkin laissa määritelty, että mikäli asumismenot ylittävät kohtuullisena pidettävät asumismenot, on Kelan ohjattava asiakasta hankkimaan edullisempi asunto. Sitähän sinun ei ole kuitenkaan pakko tehdä, saat itse valita. Eikä toimeentulotukea sinulta viedä pois, jos muuten kriteerit täyttyvät, on se vain jatkossa sitten pienempi.