Kysymys

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Poor

Kysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja Poor » 05 Loka 2019, 20:34

Moikka. Minkä takia en saa mitään tukia vaikka puoliso töissä ja ulosotto ottaa hänen palkastaan. Miksi minä en saa tukia vaikka asutaan samassa taloudessa ja en minä hänen rahoja saa käyttää koska ovat hänen. Miksi minä joudun olemaan ilman syömättä?

Poor

Re: Kysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja Poor » 05 Loka 2019, 20:37

Minulla tilillä aina 0€, ei ruokaa. Viimeksi vaatteita ostanut 6 vuotta sitten. En saa apuakaan mistään.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Loka 2019, 21:20

Kyllä sinunkin pitäisi jotain tukea saada, ellet ole itse sitten menetellyt niin, ettei mitään etuuksia voi maksaa. Siitä tuskin voi Kelaa syyttää. Etkö oikeasti ole oikeutettu opintotukeen, työttömyysturvaa tai sairauspäivärahaan?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Loka 2019, 21:23

Puolisoina kuulutte samaan ruokakungtaan ja asumistuki on teille yhteinen.Jos haluat oman asumistuen niin eroat puolisostasi ja muutat yksin asumaan.Myös toimeentulotuki on teille yhteinen.Saat omat tulot kun eroat.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Loka 2019, 23:16

Poor kirjoitti:
05 Loka 2019, 20:34
Moikka. Minkä takia en saa mitään tukia vaikka puoliso töissä ja ulosotto ottaa hänen palkastaan. Miksi minä en saa tukia vaikka asutaan samassa taloudessa ja en minä hänen rahoja saa käyttää koska ovat hänen. Miksi minä joudun olemaan ilman syömättä?
Koska laki sanoo, että toimeentulotuki ja asumistuki ovat ruokakuntakohtaisia ja sinä ja puolisosi ja mahdolliset alaikäiset lapset muodostatte yhden ruokakunnan, joka hakee sekä asumistukea että toimeentulo tukea yhdellä hakemuksella. Koko ruokakunnan tulot huomioidaan. Työttömyysetuudet, sairausajan etuudet ja opintotuki sen sijaan ovat henkilökohtaisia tukia, joihin puolison tulot eivät vaikuta.
Ei ole Kelan ongelma, jos sinä ja puolisosi ette pysty sopimaan tulojenne jakaantumisesta. Omaa asumustukea tai toimeentulotukea et siis voi saada.
Ulosotto huomioidaan toimeentulotukea laskettaessa, kun se otetaan suoraan palkasta.

Mikko_k

Lukematon viesti Kirjoittaja Mikko_k » 06 Loka 2019, 00:40

Jos saan asumistukea ja toimeentulotukea ja asun yksin, niin vähentääkö kela toimeentulotuesta sen summan minkä vanhemmat laittaa tililleni vuokranmaksua varten.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Loka 2019, 08:31

Todennäköisesti vähentävät yli 50e menevän osuuden eli jos vanhempasi siirtävät tilillesi vaikka 300e niin toimeentulotuessa huomioidaan tuloksi siitä 250e eli toimeentulotuki on tämän takia pienempi tai oikeutta ei tule ollenkaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Loka 2019, 11:40

Poor kirjoitti:
05 Loka 2019, 20:37
Minulla tilillä aina 0€, ei ruokaa. Viimeksi vaatteita ostanut 6 vuotta sitten. En saa apuakaan mistään.
Ei ole tosiaan Kelan ongelma jos sinä ja puolisosi ette saa sovittua rahankäytöstänne. Mikään laki ei määrää, että jos tilillä on 0 €, niin Kelan pitää sinne siirtää rahaa. Jos puolisosi maksaa asumiskulut ja ruuat (ruokaa olet varmasti saanut tai et hilluisi täällä valittamassa), niin Kelan näkökulmasta asia on kunnossa.
Jos olette naimisissa, voit toki vetää puolisosi oikeuteen elatusvelvollisuuden laiminlyönnistä, mutta se taas ei kuulu Kelalle.
Jos haluat itsellesi tukia niin kuumeisesti kuin näytät haluavan, eroat ja muutat yksin asumaan. Tosin senkään jälkeen ei toimeentulotukea tule automaationa, vaan ensisijaiset etuudet ovat työttömyysturva, opintotuki, sairausetuudet tai eläke. Jos et niitä halua hakea tai et halua toimittaa tarvittavia hakuasiakirjoja ja liitteitä Kelalle ja/tai TE-toimistolle, niin sitten joudut olemaan ilman tukia.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 07 Loka 2019, 14:29

Hei!

Nimimerkille Poor: Toimeentulotuki on perhekohtainen tuki ja siihen vaikuttavat kaikkien perheenjäsentesi tulot ja varat sekä menot. Tämän vuoksi puolisosi tulot tulevat vaikuttamaan yhteiseen perustoimeentulotukeenne.
Toimeentulotuki on viimesijaisin etuus, joten sinun kannattaa ensin selvittää oikeutesi mahdolliseen ensisijaiseen etuuteen kuten esimerkiksi työttömyysturvaan, sairauspäivärahaan, opintotukeen tai eläkkeeseen.

Nimimerkille Mikko_k: Vähäiset avustukset eivät vaikuta perustoimeentulotukeen. Vähäisten avustusten raja on tosiaan Vieraan jo mainitsema 50 euroa (yksin asuva). Perustoimeentulotuessa huomioidaan siis tämän rajan ylittävä osuus.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi