Asumis-/toimeentulo

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Ongelmavuokrassa20

Asumis-/toimeentulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Ongelmavuokrassa20 » 22 Touko 2020, 15:26

Olen siis löytänyt asunnon minne haluaisin muuttaa. Vuokra 799€/kk ja vesimaksu 24€.
Saan työttömyysturvaa suurinpiirtein 600€ kk mistä menee verot eli saan noin 500€ oikeasti. Miten paljon saan asumistukea ja onko minulla oikeutta toimeentulotukeen? Vuokra-asunto on siis Vantaalla, eikä minulla ole muita tuloja työttömyysturvan lisäksi. Onko minun mahdollista elättää itseäni kyseisessä asunnossa?

Vierastava

Re: Asumis-/toimeentulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierastava » 22 Touko 2020, 16:18

Toimeentulotuessa huomioidaan Vantaalla yksinasuvalle vuokraa enintään 694 euroa.

Asumistuen voit arvioida kelan sivuilta löytyvällä laskurilla. Mutta asunto vaikuttaa kovin kalliilta ja joudut maksamaan itse erotuksen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Touko 2020, 21:59

Vantaalla näyttäis olevan halvempiakin vuokria mutta olet päättänyt sitten valita kalliin vuokra-asunnon.

Pajumpi-oja

Lukematon viesti Kirjoittaja Pajumpi-oja » 23 Touko 2020, 22:10

Vieras kirjoitti:
23 Touko 2020, 21:59
Vantaalla näyttäis olevan halvempiakin vuokria mutta olet päättänyt sitten valita kalliin vuokra-asunnon.
Eipä taida vierastava ja vieras (ujojako) n?nicknamed kuulla taikka ole lukeneet sanaa perusoikeus ja perustuslaki?

Vastahan tuo märkämarin sai noottia perusoikeuksien rajoittamisesta poikkeusoloissakin, niin kertokaapa minulle tyhmälle, että miksi se perusoikeuksien rajoittaminen sitten olisi sallittua kelallekkaa?

Perustuslain 9§ antaa perusoikeuden valita ihan itse asuinpaikkansa, oli se asunto millainen tahansa taikka vuokrahintainen (asuinpaikkakunta kun on ihan eri sana kuin asuinpaikka) ja lisäksi samaisen lain 23§ määrää julkista valtaa (myös kela) turvaamaan peruaoikeuksien toteutuminen.

Nythän on niin, että vuokranmäärän rajoittaminen johonkin määrättyyn määrään rajoittaa tosiasiassa myös tuon asuinpaikkansa valintaa, kuten myöskin muuttokustannuksien korvaamisen rajoittaminen summiin 100 ja 120€ rajoittaa tosiasiassa vieläkin enemmän, eli muuttomatkaa saa sinulla olla korkeintaan 60km.

Onko tällainen asia joillekkin kateenpaskoille vaikea käsittää ja ymmärtää?

Sama-asukas

Lukematon viesti Kirjoittaja Sama-asukas » 23 Touko 2020, 23:50

Harmi vain että tämä kyseinen vuokra asunto on halvin sillä alueella mihin minun on ainoastaan mahdollisuus muuttaa. Kyseessä on vuokra-asunto mihin ei tarvita takuuvuokraa. Minulla 19v köyhästä perheestä, 200km päästä tulleella penskalla ei ole varaa, koska säästöjä on 0€. Toki jos olisi valinnanvaraa ni muuttaisin tietty vaikka mihin rotiskoon halvalla vuokralla mut niitä ei täälläpäin hirveästi satu olemaan. Kiitos kaikille apua antaneille.

Edelleenaloittaja

Lukematon viesti Kirjoittaja Edelleenaloittaja » 23 Touko 2020, 23:56

Vieras kirjoitti:
23 Touko 2020, 21:59
Katsoppa huviksesi Vantaan vuokrahintoja alueelta Tikkurila/Koivukylä/Havukoski. Kauemmas en ole muuttamassa. Tuo on halvin asunto mitä täältä löytyi ilman takuuvuokraa, ja kuten alempana selitin niin työttömänä, yksineläjänä joka on muuttanut tänne monen sadan kilometrin päästä mulla ei ole ihan silmiä hivelevän paljoa valinnanvaraa. Kiitos hei kuitenkin äärettömän hyödyllisestä vastauksesta :))

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Touko 2020, 12:19

Mä en ole ennustaja niin en voinut mitenkään tietää Miltä Vantaan alueelta haet asuntoa,kun et sitä maininnut viestissäsi.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Touko 2020, 12:31

Hakunilassa näyttäis olevan paljon asuntoja joissa vuokra on alle 700 e kuussa,mutta jos ei halua maksaa vuokratakuuta niin sitten otat kalliimman.Mutta kela ei maksa sulle koko vuokraa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 26 Touko 2020, 10:50

Ongelmavuokrassa20 kirjoitti:
22 Touko 2020, 15:26
Olen siis löytänyt asunnon minne haluaisin muuttaa. Vuokra 799€/kk ja vesimaksu 24€.
Saan työttömyysturvaa suurinpiirtein 600€ kk mistä menee verot eli saan noin 500€ oikeasti. Miten paljon saan asumistukea ja onko minulla oikeutta toimeentulotukeen? Vuokra-asunto on siis Vantaalla, eikä minulla ole muita tuloja työttömyysturvan lisäksi. Onko minun mahdollista elättää itseäni kyseisessä asunnossa?
Hei, Ongelmavuokrassa20!

Asumistuen ja toimeentulotuen määrää kannattaa tosiaan arvioida laskurin avulla: www.kela.fi/laskurit. Perustoimeentulotessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat v. 2020 löytyvät täältä. Mainitsemasi asunnon vuokra ylittää kohtuuliset asumismenot, joten asumismenot kohtuullistettaneen toimeentulotuessa. Tämä tarkoittaa sitä, että toimeentulotuen laskelmalla huomioidaan taulukon mukainen kohtuullinen määrä ja sinun on vastattava ylimenevästä osasta muilla tuloilla ja etuuksilla.

Jos paikkakunnallasi ei ole tarjolla kohtuuhintaisia asuntoja, toimita siitä selvitys toimeentulotukihakemuksen liitteeksi.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi