Ylimääräiset tulot

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

ElSa84

Ylimääräiset tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja ElSa84 » 28 Elo 2020, 11:54

Olen jostain lukenut, että lapsiperhe saa tienata "ylimääräisenä" 100€ ilman että se vaikuttaa toimeentulotukeen. Pitääkö tämä paikkaansa? Olen lainannut rahaa äidiltäni ja tämä näkyy tiliotteelta. Sieltä näkyy myös takaisinmaksu. Katsooko kela myös tuon äidilleni takaisinmaksun toimeentulotukea laskiessa?

Kela | toimeentulotuki

Re: Ylimääräiset tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 28 Elo 2020, 14:47

Hei ElSa84!

Vähäiset avustukset eivät vaikuta perustoimeentulotukeen. Vähäisten avustusten raja on yhteensä 50 euroa yksin asuvalta tai 100 euroa perhettä kohden kuukaudessa. Kela huomioi avustuksesta tulona ainoastaan rajan ylittävän osuuden.

Jos olet lainannut rahaa ja maksanut sen takaisin, niin voit antaa siitä selvityksen hakemuksen lisätiedoissa ja kertoa että siirrot näkyvät tiliotteella.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Jar84

Lukematon viesti Kirjoittaja Jar84 » 01 Syys 2020, 11:43

Hei.

Ystäväni pitäisi siirtää minun tilille rahaa, jotta voisin nostaa sen hänelle. Ystävän pankkikortti on siis hukassa ja hän ei itse voi rahaa käydä nostamassa. Jos kaverini laittaa minulle 100e tilille ja sitten käyn samana päivänä ne nostamassa hänelle ulos niin vaikuttaako tämä minun kelatukiini?

Ps. Asun yhdessä tyttöystäväni kanssa, kaksin

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Syys 2020, 14:11

Teidän pitää tehdä velkakirja niin silloin ei huomioida.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Syys 2020, 15:01

Hei Jar84!

Vastasinkin sinulle tähän kysymykseen jo toisessa viestiketjussa.

Perustoimeentulotuen hakemusessa kannattaa siis antaa selvitystä tilillä käyneestä ystäväsi rahasta. Asia tutkitaan Kelassa tarkemmin hakemuksella.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi