Vuokravakuus

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Tammi 2021, 12:14

Moi!
Olisin kysellyt Kelan takaamasta vuokravakuudesta. Kun haluaisin muuttaa Kotkasta Vantaalle 1.4.2020 ja minulle on tarjottu asuntoa jonka vuokra on 1000€/kk ja vuokravakuus olisi 2000€.
Talouteeni kuuluu minä, 4vuotias tyttäreni ja olen raskaana, laskettu aikani on 25.7.2020.
Siellä minulla olisi mahdollisuus työllistyä ja tukiverkkoni olisi laajempi kuin täällä.
Niin onko mahdollisuuksia saada maksusitoumusta?

Vieras

Re: Vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Tammi 2021, 12:47

Täällä ei tehdä ennakkopäätöksiä.Hakemalla asia selviää.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Tammi 2021, 12:51

Vantaalla kahdelle ihmisille hyväksytään enimmäisasumismenoiksi 844 e/kk.Syntymätöntä lasta ei lasketa tässä huomioon.Sitten vasta kun lapsi on syntynyt.Kela voi kehottaa muuttamaan halvenpaan asuntoon.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Tammi 2021, 09:50

Hei !

Kuten viestiisi onkin jo kommentoitu, emme palstalla voi antaa ennakkopäätöksiä tai vastausta siihen tullaanko vuokravakuus myöntämään vai ei.
Voit selvittää asian jättämällä perustoimeentulotukihakemuksen, jossa haet vuokravakuutta.

Jotta vuokravakuus voidaan myöntää täytyy muutto olla perusteltu ja asunnon olisi oltava pääsääntöisesti Kelan asumisnormin mukainen tai hakijalla olisi oltava riittävät perusteet kohtuullista tasoa kalliimmalle asunnolle.

Vantaalla kahdenhenkilön asumisnormi on 844€/ kk .

Voit lukea lisää vuokravakuudesta ja sen hakemisesta kela.fi sivuiltamme:
www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet

Ystävällisin terveisin
Marjo | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi