Utkomststöd

Valvoja: FPA | utkomststöd

Kirjoittaja Ingenpengipungen 25 Elo 2017, 19:53
Hej,

Är det som studerande möjligt att få utkomststöd även om man aldrig lyft studielån?
Jag har inte rätt till studiestöd eftersom mina studietakt varit för långsam. (Drabbades av svår depression 2014-2016, har lämnat in psykologintyg till fpa.) För att lyfta studielån är beviljat studiepenning ett krav, vilket jag då alltså inte har.

Har en skuld vars återbetalning kommer att lämna mej tomhänt utan tillräkliga medel (endast allmänna bostadsstödet) att bekosta min tillvaro.

Finns det eventuellt andra förhinder för heltidsstuderande än att man inte är beviljad studiestöd och således inte heller stuidelån samt att man inte har några tillgångar på banken?

Vore tacksam för ett mera specifikt svar än "lämna in en ansökan och se vad som händer"

Tack.
Kirjoittaja FPA | utkomststöd 28 Elo 2017, 11:57
Hej Ingenpengipungen!

Tack för din fråga.

Det är alldeles riktigt att beviljandet av statsgaranti för studielån förutsätter att du också har rätt till studiepenning. Om du saknar rätt till studiestöd, beaktas det naturligtvis inte heller vid beräkning av ett eventuellt grundläggande utkomststöd.

Du kan som studerande beviljas grundläggande utkomststöd även om du aldrig lyft studielån, förutsatt att villkoren för beviljande av grundläggande utkomststöd uppfylls, d.v.s. att dina inkomster och tillgångar inte räcker för att täcka dina nödvändiga dagliga utgifter.

Jag uppmanar dig att läsa närmare om grundläggande utkomststöd till studerande här:www.fpa.fi/utkomststod-studerande

Hälsningar

Elisabeth | FPA utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa