Rätt till utkomststöd då jag använt studielånet tidigare

Valvoja: FPA | utkomststöd

Kirjoittaja LiLot 05 Joulu 2017, 09:03
Hej!

Jag är en högskolestuderande i slutet av studierna. Jag lyfte studielån våren 2017, men blev sedan sjukskriven från mitten av mars. Det ledde till att två av mina kvarvarande studiestödsmånader blev flyttade framåt, men jag hade redan fått hela mitt studielån för våren på kontot. Min sjukdagpenning var inte stor och min ekonomi var väldigt tajt, så jag använde upp hela vårens studielån under sjukskrivningen (som fortgår till slutet av året). Jag insåg inte att jag skulle ha kunnat söka utkomststöd under denna tid, utan jag levde väldigt sparsamt och bad emellanåt om hjälp för mat av mina föräldrar.

Nu då min sjukledighet tar slut vid årsskiftet har jag kvar två studiestödsmånader, men ingen lånegaranti. Kan jag söka utkomststöd för dessa två månader eller blir min enda inkomst allmänt bostadsstöd (207 e) och studiestöd (250 e brutto)?

Hälsn. En mycket oroad studerande
Kirjoittaja FPA | utkomststöd 05 Joulu 2017, 11:15
Hejsan LiLot!

Svaret på din fråga är ja, du kan ansöka om grundläggande utkomststöd för de månader då dina inkomster, tillgångar och besparingar är mindre än dina utgifter.
Då du som studerande har studiepenning och allmänt bostadsbidrag i betalning räknas utomststödet på basen av de inkomsterna. Ifall du inte längre har lånegaranti / rätt till studielån beaktas det inte som inkomst.
Du kan söka om utkomststöd för januari månad redan i mitten på december. Då säkerställer du att du hinner lämna in alla bilagor och få ditt beslut i tid.

Från vår hemsida hittar du information om hur du ansöker om grundläggande utkomststöd.

Jag önskar dig en trevlig adventstid!

Hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa