Flytta till Finland

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
victoriya

Flytta till Finland

Oläst inlägg av victoriya » 25 jul 2019, 15:28

Hej. jag är finsk medborgare men ska flytta tillbaka till Finland omgående i Aug.
kan jag fixa i förtid med utkomststöd i förväg?
Vänliga hälsn Victoriya
Senast redigerad av 1 FPA | internationella ärenden, redigerad totalt 26 gånger.
Anledning: Flyttat från forumet för internationella ärenden

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Flytta till Finland

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 29 jul 2019, 14:04

Hejsan Victoriya!

tack för din fråga!
När du flyttar tillbaka till Finland bör du anmäla dig till magistraten, så du får uppdaterat dina adressuppgifter och få en hemkommun. Detta kan du göra på förhand, då du vet vilket datum och till vilken adress du kommer att flytta.

Det grundläggande utkomststödet kan betalas från FPA till en person som vistas i Finland – du kan alltså söka på förhand(högst två veckor), men du kan få ett beslut först från det datum du befinner dig i Finland. Ifall du redan har finska nätbankskoder kan du smidigast göra ansökan i e-tjänsten.

Lite beroende på din situation i övrigt kan det finnas även andra förmåner du kan ha möjlighet att söka, utöver utkomststödet. Du kan därför gärna kontakta FPAs kundbetjäning t.ex per telefon så kan vi tillsammans se närmare över din situation.
I frågor kring utkomststödet kan du ringa 020 692 227. Har du frågor kring den sociala tryggheten i Finland kan du kontakta FPAs Center för internationella ärenden per telefon 020 634 0300 eller här på Fråga FPA-forumet.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på veckan!

Hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Victoriya

Oläst inlägg av Victoriya » 31 jul 2019, 20:18

Hej. Kan jag få mejladress till Kundtjänst?

Användarvisningsbild
Victoriya

Oläst inlägg av Victoriya » 31 jul 2019, 20:20

Vad menar du med högst 2 veckor i taget?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 01 aug 2019, 11:58

Hej Victoriya!

Man kan ringa, alternativt kontakta FPA via sin egen personliga e-tjänst. Det förutsätter dock att du kan identifiera dig elektroniskt t.ex med hjälp av finska nätbankskoder.
Kontaktuppgifter till FPAs Center för internationella ärenden hittar du från vår hemsida. Där finns en e-post adress, men du bör observera att datasäkerheten när det gäller e-postmeddelanden inte är garanterad.

I mitt tidigare svar skrev jag att du kan söka på förhand, högst två veckor. Inte två veckor i taget, ursäkta om svaret var något oklart. Du kan alltså lämna din ansökan två veckor på förhand, dvs. önskar du göra ansökan för september är det bäst att du lämnar den i mitten på augusti (alltså två veckor före september månad).

Ha en trevlig kommande helg!

Hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Victoriya

Oläst inlägg av Victoriya » 01 aug 2019, 13:57

Jag kan inte ansöka för att jag har svensk nätbanktjänst, men kan jag ansöka ändå? Med svensk bank-id?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 02 aug 2019, 10:35

Hej Victoriya,

du kan inte logga in på e-tjänsten med svenska bank-id. Ifall du inte ännu har finska nätbankskoder kan du fylla i ansökan i pappersform och sända den per post till FPA. Blanketten hittar du i pdf-format här.
Mer informartion om e-tjänsten och hur den fungerar finns även det på hemsidan.

Om du vill ha hjälp med att fylla i ansökan kan du kontakta FPAs kundtjänst per telefon. Du kan även boka en telefontid till FPA, ifall du inte vill köa. Ifall du har fler frågor ber jag dig kontakta FPAs kundtjänst så kan vi närmare se över din situation.

Ha en trevlig helg!

Hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Victoriya

Oläst inlägg av Victoriya » 08 aug 2019, 02:27

Ok, men hur gör jag ansöker om akut pengar för mat då? Vänliga hälsningar Victoriya

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 08 aug 2019, 14:38

Hej Victoriya!

Om du behöver akut pengar till mat, behöver du även göra en ansökan om utkomstöd och skicka in två senaste månadernas kontoutdrag, juni och juli. Du kan även ringa vår kundservice för att göra en ansökan tillsammans med en kundrådgivare.
Du kan ringa oss på telefonnummer, 020 692 227.

Önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren!

Hälsningar

Christina FPA | utkomststöd