Vem kan få utkomststöd?

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
pnynas

Vem kan få utkomststöd?

Oläst inlägg av pnynas » 09 jul 2021, 08:26

Kan person som bor gratis i bostad som ägs av förälder beviljas utkomstöd utan att förälderns inkomst beaktas om föräldern är fast bosatt med partner på annan ort?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Vem kan få utkomststöd?

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 09 jul 2021, 15:26

Hej pnynas!

Tack för din fråga.

Förälderns inkomster påverkar inte ett eventuellt utkomststöd, ifall du inte bor tillsammans med föräldern. Det spelar alltså ingen roll om föräldern eller någon annan äger bostaden du bor i.

(Den som är myndig, d.v.s. har fyllt 18 år, ansöker om eget utkomststöd även om hen bor med föräldern).

Observera dock att grundläggande utkomststöd är en förmån som beviljas i sista hand. Det betyder att innan ett eventuellt utkomststöd kan beviljas, måste man utreda vilka andra förmåner du eventuellt skulle kunna få. Förmåner som går före utkomststödet är t.ex. allmänt bostadsbidrag, arbetslöshetsförmån om du är arbetslös eller studiestöd ifall du är studerande.

Du kan naturligtvis inte få bostadsbidrag ifall du bor gratis. Ifall du är studerande skall du ansöka om studiestöd ifall du inte redan gjort det. Om du är arbetslös, skall du anmäla dig som arbetslös arbetssökande till Arbets- och näringsbyrån och ansöka om arbetslöshetsförmån. Ifall du är medlem i en arbetslöshetskassa ansöker du om arbetslöshetsdagpenning från kassan, i annat fall ansöker du om arbetslöshetsförmån från FPA.

När rätten till övriga förmåner utretts, kan du få grundläggande utkomststöd ifall dina inkomster och tillgångar ändå inte räcker till för att täcka de dagliga nödvändiga utgifterna.

Du hittar mera information om det grundläggande utkomststödet och vilka kostnader det omfattar här: www.fpa.fi/utkomststod-for-vem

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren.

Elisabeth | FPA utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!