Studiestöd och Utkomststöd

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
tapsalai

Studiestöd och Utkomststöd

Oläst inlägg av tapsalai » 22 jan 2018, 04:09

Min fru har en dotter som fyller 18 nästa månad. Hon har flyttat från Thailand till Finland för 3 år sen. Hon går sista året på högstadiet och hon har inte fått studiebidrag eller annat stöd pga hon går i högstadiet. Hörde mig för och när hon fyller 18 år kan hon väl få utkomststöd för då är mamman inte längre försöjningsskyldig.

Hörde även att hon kan få studiebidrag när hon fyller 18 fast hon går i högstadiet.
Hur ska hon gå till väga och vad har hon rätt till? Vad ska hon söka?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Studiestöd och Utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 22 jan 2018, 09:13

Hej tapsalai,

tack för din intressanta fråga.

Studiestöd kan inte beviljas för grundskolestudier, oavsett studerandens ålder. Studiestöd kan sökas för studier efter grundskolan, t.ex gymnasiestudier eller yrkesskolestudier. Läs mer om för vilka studier man kan få studiestöd på vår hemsida.

När din frus dotter fyller 18 år kan hon söka om utkomststöd på egen ansökan och då påverkar inte dina eller din frus inkomster på utkomststödets storlek. Fram tills att hon är 18 år tas även förälderns/föräldrarnas inkomster i beaktande. På vår hemsida kan ni läsa mer om vem som kan få utkomststöd.

Så länge dottern går i grundskolan kan hon alltså inte få studiestöd, men utkomststödet kan hon söka på egen ansökan efter att hon fyllt 18 år. Ifall studierna fortsätter efter grundskolan kan hon söka studiestöd till de studierna.

Vårdnadshavaren kan sköta dotterns ärende hos FPA tills hon är 18 år, efter det bör hon själv vara i kontakt med FPA. Man kan kontakta FPA per telefon, via besök på FPA-byrån eller via den personliga etjänsten.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på det nya året!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!