Utkomststöd som företagare

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Mariaaa

Utkomststöd som företagare

Oläst inlägg av Mariaaa » 07 mar 2018, 11:11

Hej!
Jag är 26 år, studerar, och har ett eget företag via vilket jag säljer receptionstjänster till ett annat företag. Nu är det dock så att i Maj månad kommer jag inte ha någon verksamhet, sedan i Juni en väldigt knapp verksamhet, och efter detta lägga ner helt för att kunna satsa på mina studier eftersom det börjar bli väldigt bråttom att få dem klart, har redan ansökt om maximal förlängning på studietiden, och jag kommer inte kunna jobba samtidigt för jag har märkt att energin räcker inte till när man är deprimerad dessutom. Jag är inte berättigad till studiestöd.
Är det så att jag bör ansöka om utkomststöd i Maj, sedan inte ta stöd i Juni, för att sen söka igen för Juli? Jag har inga besparingar, men att hur kommer pengarna på företagskonto påverka mig? De är ju så att säga inte mina privata pengar att göra vad jag vill med, utan ska gå till kommande skatt samt den obligatoriska företagarpensionsförsäkringen. Mitt företag omsätter ungefär 1000 i månaden före moms och diverse andra obligatoriska avgifter. Detta lämnar en nettosumma på lite under 600e i nuläget medan jag ännu jobbar. Jag får bidrag för min hyra, 300 i månaden.
Tips på hur jag bör gå tillväga med det här?

Ha en fortsatt bra dag!

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd som företagare

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 07 mar 2018, 12:58

Hej Mariaaa,

tack för din intressanta fråga!

Det grundläggande utkomststödet räknas ju ut på basen av alla disponibla tillgångar och inkomster, jämfört mot de utgifter som kan beaktas. Även företagare kan ansöka om grundläggande utkomststöd.

Det grundläggande utkomststödet är en förmån som beviljas i sista hand. Ifall man är osäker på hur ens situation kommer att se ut, kan man söka för den månad man behöver stödet. Man kan söka för ett par månader eller för endast en månad i taget.

När du som företagare gör ansökan bör du till din ansökan bifoga blankett TO 4r, företagares inkomsturedning. Där redogör du själv för dina inkomster på månadsbasis. Eftersom möjligheten att ta ut inkomst från företaget varierar enligt bl.a företagsform bedöms din situation som en helhet, baserad på alla inlämnade utredningar. Till ansökan behövs kontoutdrag, både från dina privata konton och från företagets konton. Man beaktar i huvudsak de inkomster du har och de tillgångar du kan använda.

I och med att din situation påverkas av flera olika faktorer skulle jag råda dig att kontakta FPAs kundbetjäning så att vi tillsammans kan se närmare över vilka förmåner du kan ha rätt till. Du kan ringa våra servicenummer eller besöka din lokala FPAbyrå.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på veckan!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!