FPA-stöd för hyresgaranti

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Inella

FPA-stöd för hyresgaranti

Oläst inlägg av Inella » 12 apr 2018, 10:12

Hej!
Jag har hört att man kan ansöka om att FPA skall betala hela/en del av hyresgaranti då man flyttar in i en ny bostad? Jag lästa bara det här på Facebook så undrar i såfall under vilken stödgrupp detta faller och hur man skall gå till väga då man söker detta.
Jag studerar och får för tillfället studiestöd och bostadsbidrag.

Mvh
Ida

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: FPA-stöd för hyresgaranti

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 12 apr 2018, 11:43

Hej Inella!

Tack för din fråga.

Hyresgaranti är en del av det grundläggande utkomststödet.

Grundläggande utkomststöd är ett stöd som beviljas i sista hand om inkomsterna och tillgångarna inte räcker till för de nödvändiga utgifterna. Som inkomster räknas också studiestöd och bostadsbidrag, som du nämner att du redan får. Du kan läsa mera om det grundläggande utkomststödet här: www.fpa.fi//utkomststod.

Med hjälp av räknaren kan du själv kontrollera om du har möjlighet att få grundläggande utkomststöd.

Om du har rätt till grundläggande utkomststöd, kan hyresgaranti beviljas i form av en betalningsförbindelse till din hyresvärd. Således betalas inte hyresgarantin i form av pengar när du flyttar in i en ny bostad, utan hyresvärden kan ifall det blir nödvändigt anhålla om att den beviljade hyresgarantin utbetalas när du flyttar ut ur bostaden.

Läs mera om hyresgaranti inom det grundläggande utkomststödet här: www.fpa.fi/web/utkomststod-hyresgarantier

Enklast ansöker du om grundläggande utkomststöd via e-tjänsten e-tjänsten, alternativt med blankett TO 1r (och TO 2r för ansökan om hyresgarantin).

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Hälsningar

Elisabeth | FPA utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!