Flyttkostnader

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Dennis

Flyttkostnader

Oläst inlägg av Dennis » 17 apr 2018, 14:43

Hej
FPA uppger att utkomststöd inte ges för flyttkostnader till annan ort om det inte gäller tex jobb. Kan alltså en pensionär inte få flyttstöd om han får hyresbostad på en annan ort i samma region som är säkrare än privatägda och för vilken inte behövs hyresgaranti. Tex i hyreshus som ägs av Sato, Kas eller Y-stiftelsen och då han behöver ny hyresbostad ?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Flyttkostnader

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 18 apr 2018, 13:35

Hej Dennis!

FPA kan i det grundläggande utkomststödet beakta flyttkostnader ifall det finns en godtagbar orsak till flytten. Ifall man flyttar av bekvämlighetsskäl kan huvudsakligen inte flyttkostnader ersättas - dock är inte arbete enda orsaken som kan godtas.
Som framgår av vår hemsida kan andra orsaker till flytt vara t.ex förändringar i familjeförhållanden eller flytt till en förmånligare bostad.

Detta betyder att även en pensionär kan få flyttkostnader beaktade som utgift i utkomststödet, ifall det finns en godtagbar orsak till flytten.

Jag önskar dig en trevlig forstättning på våren!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Dennis

Oläst inlägg av Dennis » 19 apr 2018, 14:21

Hej Tanja

Det framgår klart att FPA kräver en godtagbar orsak för att flytta tex att en hyresgäst blir uppsagd för att bostaden skall säljas.
Men då den orsaken fylls framgår av FPAs uppgifter att flytt utanför hemkommunen inte godkänns om det inte är fråga om tex jobb eller ändrade familjeförhållanden.
Men jag önskade veta om det fall jag tog upp om en pensionär får säkrare bostad på annan ort i samma region där tex Sato, Kas eller Y-stiftelsen kan erbjuda bostad utan garantihyra och bestående bostad som är säkrare än privatägda bostäder.
Finns då möjlighet att få flyttunderstöd trots att man byter hemkomnun.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 19 apr 2018, 14:46

Hej Dennis!

FPA kan bevilja flyttkostnader också av annan orsak än studier eller arbete på annan ort, om det kan utredas att det finns särskilda skäl samt att villkoren för beviljande av utkomststöd annars uppfylls. Rätten till detta utreds på basen av ansökan.

Du kan gärna ringa vårt servicenummer för frågor kring utkomststöd (måndag till fredag 9-16) 020 692 227, ifall du önskar mer information kring ämnet.

Vänliga hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!