Utkomststöd

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Leffe

Utkomststöd

Oläst inlägg av Leffe » 27 jul 2018, 07:58

Den som behöver utkomststöd för garantihyra, kravet är två månaders garantihyra, som betalningsförbindelse gäller det enbart permanent hyresbostad eller även för tillfällig hyresbostad. I huset jag bor utförs en omfattande grundrenovering och jag måste hyra bostad tillfälligt för två-tre månader men tex kommunen kräver två månaders garantihyra för att tillfälligt hyra bostad av den.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 27 jul 2018, 10:42

Hej Leffe!

Tack för din fråga. Baserat på ansökan kan man kontrollera om garantihyra kan beviljas som betalningsförbindelse.

Om det är fråga om en motiverad och nödvändig renovering kan boendeutgifterna ersättas för två bostäder, dvs. både för kundens stadigvarande bostad och för den bostad där hen av en exceptionell orsak tillfälligt måste bo. Utgifter för två bostäder kan godkännas under renoveringen om renoveringen är motiverad.

En motiverad och nödvändig renovering kan till exempel vara
• rörrenovering i husbolaget
• renovering på grund av vatten- eller mögelskada
• renovering av hälsoskäl.

Ansök om hyresgaranti från FPA med en separat ansökan TO2r. Har du mera frågor kring ärendet kan du gärna kontakta vår kundbetjäning.

Ha en bra fortsättning på sommaren!

Vänliga hälsningar

Linda
FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Leffe

Re: Utkomststöd

Oläst inlägg av Leffe » 27 jul 2018, 14:00

Renoveringen utgörs både av rörbyte och grundrenovering av badrum, som inte kan användas under tiden för grundrenoveringen.
Och jag har inte behövt garantihyra tidigare av FPA.
Men ditt svar var klart att det är möjligt att få förbindelse för garantihyra även då det gäller en tillfällig hyresbostad för några månader då husbolaget intygar att det vore svårt att kunna bo i bostaden under grundrenoveringen.