Boende

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Rehaba

Boende

Oläst inlägg av Rehaba » 28 jul 2018, 04:34

Hej,
Jag har nyligen beviljats till grundläggande utkomststöd och vill hyra lägenhet för första gången, jag undrar hur mycket är min maximala hyra för en person och vad händer om hyran är mer än det maximala?
Jag undrar även om jag vill hyra från Lumo Webbutik funkar det eftersom denna lägenhets företaget har som regel att man fyller i boende kontraktet online på nätet direkt genom att betala första hyran direkt genom internetbanken. Skulle Kela kunna ersätta sen efter att man har betalat första hyran eller?
Tacksam för svar

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Boende

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 30 jul 2018, 12:52

Hej Rehaba

Tack för din fråga! Du behöver även ansöka om alla andra förmåner som du kan ha rätt att få. Sådan primär förmån från FPA är till exempel bostadsbidrag.

FPA kan bevilja grundläggande utkomststöd för boendeutgifterna för en bostad som är belägen i Finland. I regel godkänner FPA boendeutgifterna till faktiska belopp, förutsatt att beloppen inte kan anses vara oskäliga. Familjens storlek och i vilken kommun familjen bor inverkar på FPA:s bedömning av vad som är skäliga belopp. Om utgifterna är större än vad som motsvarar den allmänna prisnivån på orten i fråga och om utgifterna inte kan anses vara nödvändiga kan det hända att det belopp som ska beaktas måste sänkas till en nivå som motsvarar den allmänna prisnivån på orten.

Ansök om hyresgaranti från FPA med en separat ansökan TO2r. Vid beviljande av hyresgaranti, ges den som en betalningsförbindelse till din hyresvärd. Ifall du vill av särskilda orsaker måste betala hyresgarantin själv så ber vi dig vara i kontakt med kundbetjäningen för att kontrollera saken närmare.

Ha en bra fortsättning på dagen!

Hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!