Utkomststöd

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Meeris

Utkomststöd

Oläst inlägg av Meeris » 13 aug 2018, 11:37

Hejsan, jag är heltidsstuderande och jag arbetar på sidan om skolan, men jag kommer inte att kunna arbeta fr.o.m september eftersom jag kommer att ha fullt upp med skolan och jag har redan lyft studielånet, men jag kan inte ansöka om studiestöd heller eftersom jag har överskridit inkomstgränsen. Så jag undrar om jag får ansöka om utkomststöd fr.o.m september? Eftersom jag kommer inte att ha något att leva på, om jag inte hinner arbeta på sidan om skolan. Ifall om jag får utkomststöd, hur mycket får jag inhoppa då för att ändå få utkomststöd, dvs får jag tjäna tex 200€ utan att det påverkar utkomststöd? Och detta skulle vara bara under spetember-december, eftersom jag skulle sedan få studiestöd som normalt och då skulle jag inte behöva utkomststöd något mera.

Tack på förhand!

Mvh Meri

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 14 aug 2018, 10:42

Hej Meeris!

Tack för din intressanta fråga!

Om du inte kan få studiestöd måste du i första hand klara dig på något annat sätt än med hjälp av grundläggande utkomststöd (t.ex. med förvärvsarbete).

Som studerande kan du ha rätt till grundläggande utkomststöd.
Detta kan vara fallet om du inte får studiestöd av följande orsaker:
- du har inte fått studielån från banken
- du har redan utnyttjat hela den tid för vilken du kan få studiestöd
- ditt studiestöd har dragits in på grund av otillräcklig framgång i studierna
- du har inte beviljats studiestöd eller studiestödet har dragits in av någon annan orsak.

Om du har beviljats statsgaranti för studielån och fått ett lånebeslut från banken kommer beloppet av studielånet att beaktas som inkomst för den tid för vilken lånet har beviljats.

Små förvärvsinkomster och understöd inverkar inte på det grundläggande utkomststödet.

Om din löneinkomst är under 150 euro, beaktas den inte alls.

Gränsen för vad som anses vara små understöd är sammanlagt 50 euro i månaden för personer som bor ensamma och 100 euro i månaden för familjer. FPA beaktar endast den del som överskrider gränsen för små understöd. Gränsen för små understöd gäller även skatteåterbäringar.

Ha en bra fortsättning på hösten.

Vänliga hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!