Studiestöd från Sverige

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Rehaba

Studiestöd från Sverige

Oläst inlägg av Rehaba » 11 aug 2018, 02:23

Hej,
Jag har nyligen flyttat till Finland då jag tidigare bodde i Sverige. Jag har för någon månad sen beviljats av det grundläggande utkomstödet i Finland. Just nu har mina två kurser från Sverige börjat (de är på distans), vilket jag läser de från Finland. Jag har rätt att söka studiebidrag från Sverige, men min fråga är om jag gör det vad händer? Kommer jag fortfarande få mitt grundläggande utkomstöd från Finland?
Tacksam för svar...

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Studiestöd från Sverige

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 16 aug 2018, 12:51

Hej Rehaba!

Tack för din fråga!

Det grundläggande utkomststödet är ett stöd som beviljas i sista hand, vilket betyder att du enligt bästa förmåga måste dra försorg om din egen och din familjs uppehälle och att du först ska ansöka om alla andra förmåner som du kan ha rätt att få. Sådan primär förmån från FPA är till exempel studiestöd.

För att FPA ska kunna avgöra om man har rätt till det grundläggande utkomststödet görs en beräkning av inkomsterna, tillgångarna och utgifterna. Som inkomster beaktas alla de disponibla nettoinkomster och tillgångar som man har eller familjen har. I lagen om utkomststöd har fastställts vilka inkomster och tillgångar som inverkar på det grundläggande utkomststödet och vilka utgifter som berättigar till stöd.

Så i din situation rekommenderar jag att du först reder ut rätten till studiebidrag från Sverige som är primär, sedan är det möjligt att söka grundläggande utkomststöd om du inte har möjlighet att te.x få studielån av olika orsaker. Här hittar du mera information om grundläggande utkomststöd för studeranden.

Ha en bra fortsättning på dagen!

Vänliga hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!