Får jag utkomststöd när studiestödsmånaderna är slut?

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
8888

Får jag utkomststöd när studiestödsmånaderna är slut?

Oläst inlägg av 8888 » 12 sep 2018, 11:45

Hej,

Mina studiestödsmånader är snart slut eftersom jag studerat så länge. Jag har under några år jobbat deltid men måste nu avsluta jobbet och koncentrera mig på studierna. Får jag utkomststöd när stödmånaderna är slut och jag inte längre har ett jobb?

När bör jag ansöka om utkomststöd för att få det fortast efter att studiestödet upphört?

Eventuellt får jag ett nytt jobb då jag ännu studerar (som har med mina studier att göra). Är det då möjligt att jag studerar och jobbar samt får utkomststöd? Finns det något annat stöd jag eventuellt kunde få? Kan man t.ex. ansöka om fler studiestödsmånader?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Får jag utkomststöd när studiestödsmånaderna är slut?

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 12 sep 2018, 16:30

Hej 8888!

Tack för din fråga.

Om du inte kunnat avlägga din examen inom den maximala stödtiden för examen kan stödtiden förlängas endast om dina studier fördröjts på grund av sjukdom eller annat särskilt vägande skäl. Du hittar mera information om i vilka situationer studiestödstiden kan förlängas här: www.fpa.fi/kan-stodtiden-forlangas

Grundläggande utkomststöd kan beviljas om inkomsterna och tillgångarna inte räcker till för de nödvändiga dagliga utgifterna, t.ex. mat, hälso- och sjukvård och kläder.

Alla inkomster och tillgångar som du och din familj har inverkar på det grundläggande utkomststödet. Huruvida du kan få utkomststöd samtidigt som du studerar och jobbar är således beroende på hur mycket du får i lön och eventuella övriga inkomster och tillgångar.

Grundläggande utkomststöd är dock en ekonomisk förmån som beviljas i sista hand. Det betyder att du först måste ansöka om andra stöd som du har rätt att få, t.ex. bostadsbidrag.

Du kan lämna in ansökan om grundläggande utkomststöd via e-tjänsten eller med blankett TO 1r. Grundläggande utkomststöd kan i regel beviljas från början av den månad då ansökan inkom eller från början av därpå följande månad. Kolla i ansökan vilka bilagor som behövs till ansökan. Om ansökan innehåller all information som behövs, meddelar FPA ett beslut inom sju vardagar.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!