Påverkar ett giftermål utkomsstödet?

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Jooohn

Påverkar ett giftermål utkomsstödet?

Oläst inlägg av Jooohn » 29 sep 2018, 13:59

Hej FPA. Jag planerar sakta men säkert tillsammans med min flickvän att ingå äktenskap, vi har nu varit tillsammans i drygt 3 år. Hon är amerikansk medborgare och vi bor inte tillsammans men vi träffas alltid då det är möjligt. Min fråga gäller alltså om giftermålet i sig påverkar mitt utkomststöd? Påverkar det eventuella andra stöd (bostadsstöd)?

I ett senare skede när (om) hon får Finskt medborgarskap så flyttar hon antagligen till Finland och då tänker vi förstås bo i samma bostad. Förhoppningen är ändå förstås att jag lyckas få ett stadigt arbete så att jag ej behöver dessa stöd. Men frågar nu för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Påverkar ett giftermål utkomsstödet?

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 02 okt 2018, 13:46

Hej Jooohn!

Tack för din fråga.

Om du ingår äktenskap med din flickvän kommer det att påverka ditt utkomsstöd.
Du kan läsa mera om utkomsstödet här.
Du kan även göra en beräkning av utkomstödet här.

Allmänna bostadsbidraget kommer även att påverkas , FPA betalar bostadsbidraget för hela hushållet gemensamt.
Läs här.

Önskar dig en trevlig fortsättning på hösten!

Hälsningar

Christina FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Jooohn

Oläst inlägg av Jooohn » 09 okt 2018, 16:52

Tack för svaret. Kom dock att tänka på ett scenario som gäller ansökningsprocessen för uppehållstillståndet. Om mitt och hennes namn finns här i FPA:s register över personer som får t.ex. utkomststöd eller bostadsstöd, har Migri (Migrationsverket) tillgång till dessa uppgifter och kontrollerar dom uppgifterna?

Förmodar att det påverkar ansökan om uppehållstillstånd väldigt negativt i sådana fall. Ingen vill ju leva på utkomststöd eller andra stöd men livssituationen kan ju vara sådan att stöd för tillfället krävs. Jag har inte hittat information om detta på Migris hemsida, jag ringde också men det var alltid långa telefonköer och fick sen aldrig tala med någon sakkunnig. Flickvännen vill ju också jobba men det krävs förstås visum för det eller att hon har uppehållstillstånd. Lite moment 22 över det här men vi vill förstå och följa regelverket.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 10 okt 2018, 13:53

Hej Jooohn!

Tack för ditt meddelande. När det gäller frågor kring ansökningsprocessen för uppehållstillstånd och vad Migrationsverket kan tänkas fråga efter för bilagor eller ha tillgång till, kan vi tyvärr inte svara på. Vid frågor angående detta bör ni vända er till rätt instans det gäller.

Allmänt sätt när en person söker uppehållstillstånd pga familjeförhållanden, ska försörjningen i regel vara tryggad. Vad detta innebär behöver du kontrollera med Migrationsverket.

Ha en bra fortsättning på dagen!

Hälsningar

Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!