Utkomsstöd och besparingar

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
rosenros

Utkomsstöd och besparingar

Oläst inlägg av rosenros » 08 jun 2020, 14:34

Hej, jag undrar om det är möjligt att lyfta utkomsstöd och samtidigt ha pengar på ett sparkonto? Hur stora besparingar ska man ha för att det ska bli ett hinder att lyfta utkomsstöd? Tack.

Användarvisningsbild
Viv

Re: Utkomsstöd och besparingar

Oläst inlägg av Viv » 10 jun 2020, 14:10

Hej
Jag undrar om det är så att besparingarna beaktas som inkomst och betas av så att samma peng inte beaktas på nytt. Det vore logiskt. @fpa?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Utkomsstöd och besparingar

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 11 jun 2020, 09:51

Hej rosenros!

Tack för din fråga. Besparingar på bankkonton betraktas till sitt fulla belopp som disponibla tillgångar för den sökande och hens familj.

När man bedömer behovet av grundläggande utkomststöd är utgångspunkten att var och en är skyldig att enligt bästa förmåga ta hand om sig själv och sköta sin försörjning.

Det grundläggande utkomtstödet är ett stöd som beviljas i sista hand och innan det beviljas ska man utreda personens och familjens möjligheter att klara sig med sina egna inkomster och tillgångar eller andra inkomstkällor.

Fpa kartlägger livssituationen för kunden. Hurdan är kundens familjesituation? Det grundläggande utkomststödet är en familjespecifik förmån och den bestäms utifrån skillnaden mellan de godkända utgifterna och de disponibla inkomsterna och tillgångarna. För att stöd ska kunna beviljas krävs alltid att man gör upp en beräkning. Beräkningen över inkomsterna och tillgångarna görs upp per familj.

Ifall du är osäker ifall rätt till utkomsstöd finns eller inte, kan du göra en ansökan.

Vänliga hälsningar

christina FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!