Tandläkarvård hos kommunen/utkomsstöd

Valvoja: FPA | utkomststöd

Kirjoittaja Eltomaso66 11 Maalis 2019, 19:38
Varför beviljar inte FPA utkomsttöd för tandläkarvård? Jag har besökt tandläkaren hos den kommunala vården(Vasa stad) flera gånger, skickat tandläkarräkningarna till FPA, antecknat på räkningarna, betalas direkt till faktureraren. Jag har fått helt vanlig grundläggande tandvård, man har lappat hål och jag har fått en bettskena. Den kommunala tandläkaren vid tandhälsovården anser att jag behöver tandvården för att kunna vara i arbetslivet. Det beslut som jag fått från FPA påstår att ukomststödet inte räcker till. Jag får utkomstsstöd av FPA. Jag har fått helt vanlig tandhälsovård av staden, inte någon lyxvård av något slag.Man kan läsa på FPA:s hemsida att FPA ersätter tandvård hos den offentliga vården! om man annars får utkomstsstöd. Jag har nu fått betaalningspåminnelser av Vasa stad. Är jag inte berättigad som medellös människa att få tandvård! Det är tråkigt om räkningarrna går till utmätning och indrivning.
Kirjoittaja FPA | utkomststöd 13 Maalis 2019, 15:01
Hej Eltomaso66!

Tack för din fråga. FPA kan bevilja grundläggande utkomststöd för utgifter som gäller vård av mun och tänder. En förutsättning är att vården ges inom den offentliga hälso- och sjukvården.

Jag kan tyvärr inte kontrollera ett specifikt beslut eller grunderna till att din faktura inte beviljats. Du kan vara i kontakt med kundbetjäningen för att få mera information om ditt beslut.

Vänliga hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!
Vastaa