Ögonläkare

Kan jag få utkomststöd för boendekostnader? Tänk om mina pengar inte räcker till? Kan jag få pengar till hyressäkerhet? Fråga och diskutera om hur olika utgifter inverkar på utkomststödet.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Lasse13

Ögonläkare

Oläst inlägg av Lasse13 » 20 feb 2018, 08:42

Hur fungerar besök hos ögonläkare. Tidigare kunde man gå till en ögonläkare och begära utkomststöd för kostnaden. Kan man göra det nu eller måste man ansöka om betalningsförbindelse till någon av FPA avtalad ögonläkare ? Finns sådana på små orter ?
Och det har skrivits att FPA ger betalningsförbindelse där linser ersätts till 40 euro och bågar högst till 100 euro. Men en del optikeraffärer har ett pris för både linser och bågar, hur räknar man då ?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Ögonläkare

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 20 feb 2018, 10:22

Hej Lasse13!

Ifall besöket hos ögonläkare gäller vård av ögonsjukdom bör man i första hand uppsöka ögonläkare inom kommunala hälso- och sjukvården ifall man önskar att kostnaderna skall beaktas i grundläggande utkomststödet.
Kostnader för privat läkarvård ersätts huvudsakligen inte utan särskild orsak.

Man kan från FPA söka om betalningsförbindelse för glasögon. Utan särskild orsak ges inte betalningsförbindelsen oftare än med tre års mellanrum. Besök hos ögonläkare kan ersättas endast ifall det vid synundersökning hos optiker framgår att glasögon inte kan ges utan ögonläkares undersökning.
FPA har konkurrensutsatt optikbutiker och ingått avtal om priser som är synnerligen fördelaktiga i jämförelse med den allmänna prisnivån. Betalningsförbindelsen för glasögon ges i första hand till den av dessa optikbutiker som är närmast kunden. Betalningsförbindelsen ges till ett fast pris gällande ett produktpaket innehållande bågar och linser. Priser kan man inte på förhand säga, då det beror på vars och en situation och vilken typ av glasögon som behövs.

Om du köper glasögon utan betalningsförbindelse eller någon annanstans än i den affär som anges i betalningsförbindelsen, kan kostnaderna beaktas högst till det belopp som glasögonen hade kostat med betalningsförbindelsen.

Betalningsförbindelse för glasögon söks i samband med ansökan om grundläggande utkomststöd. Ange under punkten "övriga upplysningar" i ansökan att du behöver en betalningsförbindelse.

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Lasse13

Oläst inlägg av Lasse13 » 20 feb 2018, 11:37

Hej
Tack för svaret som jag inte alls förstår mig på. Det finns inga ögonläkare inom den kommunala sjukvården på hälsocentralerna utan endast inom specialsjukvården där man främst sköter ögonoperationer och efter operationer uppmanas man besöka privata ögonläkare för uppföljning och årskontroller. Vid komplicerade fall är det sedan den privata ögonläkaren som kan skriva remiss till centralsjukhusens polikliniker.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 21 feb 2018, 09:05

Hej Lasse13,

ursäkta om mitt svar var otydligt, men kanske du pratar om två olika saker?

- När det gäller betalningsförbindelse för glasögon kan kostnader för besök hos ögonläkare endast godkännas ifall optikerns utlåtande är att inga glasögon kan föreskrivas utan att kunden först varit hos ögonläkare.

- I andra fall, dvs läkar-, sjukvård- och poliklinikavgifter i övrigt – som alltså inte har något med betalningsförbindelsen för glasögon att göra – uppmanas man i första hand att besöka kommunala sjukvården. Ifall det inom kommunala sjukvården i hemkommunen inte finns möjlighet att besöka t.ex ögonläkare, och man således blir remitterad eller uppmanad att besöka privatläkare - då är ju såklart situationen en annan, och FPA kan, som jag skrev ovan, godkänna kostnaderna i och med särskilda omständigheter. På förhand kan inga beslut från FPA ges. Ifall det är din egen situation du funderar på är det bäst att ta kontakt med FPA, t.ex per telefonså att vi kan ge råd till dig i din egen situation.

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Lasse13

Oläst inlägg av Lasse13 » 21 feb 2018, 11:35

Tack för det. Och det är självklart att om någon bara behöver glasögon går man till en optiker och kollar till först om en optiker kan ge glasögon och sedan begär man betalningsförbindelse om man har rätt till ustöd och FPA ger bet.förb. till sina avtalsoptiker.
Däremot har Kela helt råddat till det med sin vilseledande och helt felaktiga information som man har kunnat se på finska sidor. Inte ger någon hälsocentral tid till läkare där för att skriva att man behöver gå till ögonläkare, överbelastade hvc skulle aldrig ha tid med sådana fullständigt onödiga läkarbesök. Och FPA vet mycket väl att ingen hälsocentral i landet har ögonläkare utan de finns på centralsjukhus och sköter främst operationer och mycket svåra ögonsjukdomar som inte kan skötas i öppenvård. Då behövs remiss av privat ögonläkare.
Då man besöker privat ögonkläkare skriver läkaren på arvodesblanketten att besöket beror på ögonsjukdom och det godkänner FPAs sjukförsäkring och betalar ett lågt belopp för det och resten hör till utkomststöd för den som har behov av utkomststöd.
Så skötte alla socialbyråer saken och då ustödet överfördes till FPA skulle inget försämras för klienterna.
FPA kan kolla med vilken hälsocentral som helst och de ger inte tid till en läkare där för att skriva att patienten behöver gå till en ögonläkare.
Nu ringde jag till FPA som sa att FPA inte har avtal med ögonläkare i alla fall inte på mindre orter och godkänner vård för ögonsjukdomar av privata ögonläkare då det gäller vård som inte kan skötas med remiss till centralsjukhusens ögonavdelningar. Däremot blev det oklart för mig om FPA eventuellt överför saken till kommunens socialbyrå.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 21 feb 2018, 12:37

Hej Lasse13,

som jag svarade här tidigare, så är det möjligt för FPA att godkänna kostnader för besök hos privat ögonläkare, ifall det inte finns tillgänglig ögonläkare inom den kommunala sjukvården. Du skriver att du fick bekräftat saken även per telefon.

FPA kan överföra din ansökan till kommunens socialbyrå.

Hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Lasse13

Oläst inlägg av Lasse13 » 21 feb 2018, 18:00

Tack för det så är den saken klar och det är bra att FPA då behov finns kan överföra något ärende till socialbyråerna då klienterna inte alltid vet vad som behandlas var.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 23 feb 2018, 10:06

Hej Lasse13,

precis så är det. Ifall man är fundersam över något i sin egna situation kan man gärna vara direkt i kontakt med FPA t.ex per telefon, eller via besök på sin lokala FPAbyrå, så rätar vi tillsammans ut frågetecknen.

Hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd