Begravningskostnader, är studerande

Kan jag få utkomststöd för boendekostnader? Tänk om mina pengar inte räcker till? Kan jag få pengar till hyressäkerhet? Fråga och diskutera om hur olika utgifter inverkar på utkomststödet.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
RIKvW

Begravningskostnader, är studerande

Oläst inlägg av RIKvW » 03 okt 2018, 14:55

Täcker utkomststödet (för studerande/enda arvtagare), lån taget för att betala begravningskostnader, p g a att medel saknas, efter förälders bortgång?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Begravningskostnader, är studerande

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 04 okt 2018, 12:48

Hej RIKvW!

Beklagar din sorg.

Begravningskostnad beviljs inte från FPA, utan från kommunen. Kommunen kräver att det fattas beslut om grundläggande utkomsstöd innan ansökan om begravningsbidrag behandlas. Ansökan görs i den avlidnes namn. Fpa överför ansökan till kommunen.

Fpa kan inte beakta lån.

Du kan även vara i kontakt med hemkommunen till den avlidne.

Vänliga hälsningar

Christina FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
RIKvW

Oläst inlägg av RIKvW » 10 okt 2018, 11:51

Dödsfallet skedde år 2016, och det har inte fåtts nån hjälp från något håll, trots alla möjliga "sökningar", ...
HJÄLP!
Hur kan systemet funka på detta sätt???

Pensioner hade utbetalts till kontot efter dödsfallet ....och fanns således där, när saldoförfrågning gjordes och visade då ett saldo som inte fanns tillgängligt då begravningskostnader skulle betalas.....dessutom, förutom de returnerade pensionerna, hade från kontot gått ut vårdkostnader, i 2 olika omgångar....
Hur är det möjligt att pensionsbolagen, utan att kontakta arvinge, får "röra" kontot.

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 10 okt 2018, 14:00

Hej RIKvW!

Tack för din fråga!

Som nedan redan meddelats, så begravningskostnader beviljas tyvärr inte från FPA, utan från kommunen. Jag beklagar din situation och om du inte fått hjälp i det skedet när dödsfallet inträffade.

Ifall du har frågor kring mera specifika utbetalningar behöver du kontakta kundbetjäningen.

Ha en bra fortsättning på hösten!

Vänliga hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!