Skälig hyra?

Kan jag få utkomststöd för boendekostnader? Tänk om mina pengar inte räcker till? Kan jag få pengar till hyressäkerhet? Fråga och diskutera om hur olika utgifter inverkar på utkomststödet.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
HavOsolNU

Skälig hyra?

Oläst inlägg av HavOsolNU » 22 nov 2018, 16:33

Jag ska flytta till annan kommun och undrar vad som räknas som skälig hyra i utkomsstödberäkningen. Orten har som hyresgräns 525€, men kan det godkännas mera än så? (Jag är långtidsarbetslös och får nu arbetsmarknadsstöd + hyresbidrag+ utkomsstöd).
Om hyran är 700€ + 20€ vattenavgift, så vad godkänns då? Skulle t.ex. 600€ hyra godkännas i sin helhet?
Varierar det från fall till fall vilken summa godkänns?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Skälig hyra?

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 23 nov 2018, 10:42

Hej HavOsoINU!

Tack för din fråga. Nu vet jag tyvärr inte vilken kommun du syftar på men här ser du en tabell gällande gränserna för godtagbara hyresutgifter enligt kommun 2018.

FPA godkänner boendeutgifterna till faktiska belopp, förutsatt att beloppen inte kan anses vara oskäliga. Vid skälighetsbedömningen beaktas familjens storlek och i vilken kommun bostaden finns.

Om utgifterna är större än vad som motsvarar den allmänna prisnivån på orten i fråga och om utgifterna inte kan anses vara nödvändiga kan det hända att det belopp som ska beaktas måste sänkas till en nivå som motsvarar den allmänna prisnivån på orten.

Om dina hyresutgifter överstiger de gränser som anges i tabellen kan du bli ombedd att söka en förmånligare bostad. FPA kan även fortsättningsvis godkänna utgifterna till faktiska belopp om de utredningar som du lämnat in visar att det inte kan erbjudas en bostad med skäliga boendeutgifter på orten i fråga.

FPA kan godkänna utgifterna till faktiska belopp också i sådana fall där det finns särskilda och motiverade grunder för kostnader som är högre än den skäliga nivån.

Vänliga hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
HavOsolNU

Oläst inlägg av HavOsolNU » 23 nov 2018, 21:36

Hej igen!
jo, jag har hittat tabellen på alla kommuners gränshyror. och har läst texten om skäkigt hyraor som godkänns osv...Men frågan återstår; vad FPA godkänner som skälig...så man lite kan räkna ut om man kan ta emot en viss bostad. Detta gäller Raseborg kommun,Ekenäs , en stuga ( ej lägenhet) Jag är ensamstående.
Ska jag besöka FPA-byrån på orten för att få exakt svar?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 26 nov 2018, 13:14

Hej HavOsoINU!

Skäliga boendeutgifter:

Utgifter för boende beaktas till behövligt belopp. Beloppet av behövliga boendeutgifter bedöms utifrån de faktiska kostnaderna, om de är skäliga. Syftet med utkomststödet är inte att stödja boendebekvämlighet och rymlighet och därför har en skälig nivå fastställts. Om kostnaderna överstiger den allmänna prisnivån på orten och om de inte kan anses vara nödvändiga, kan det hända att det belopp som ska betalas måste sänkas till en nivå som motsvarar den allmänna prisnivån på orten.

Bedömning av skäligheten:

Vid bedömningen granskar man utgifternas skälighet och nödvändighet. För att kunna bedöma skäliga boendekostnader har man vid FPA fastställt maximala hyresutgifter per kommun (ofta kallade hyresnormer) som bestäms enligt familjens storlek eller de personer som bor i bostaden.
Man har fastställt riksomfattande gränsvärden för vattenavgifter, kostnader för hushållselektricitet och uppvärmning samt hemförsäkring.

Vid bedömningen av boendeutgifternas skälighet beaktas följande:
• den sökandes eller familjens bostadsbehov och livssituation (specialbehov etc.)
• hyresnivå som anses skälig på orten
• de totala boendeutgifterna

Du kan även besöka en FPA byrå på din hemort, eller kontakta oss på tel.nr. 020 692 227.

Vänliga hälsningar
Christina FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!