Utkomststöd för förskottshyra

Kan jag få utkomststöd för boendekostnader? Tänk om mina pengar inte räcker till? Kan jag få pengar till hyressäkerhet? Fråga och diskutera om hur olika utgifter inverkar på utkomststödet.

Moderator: FPA | utkomststöd

Användarvisningsbild
Elin12345

Utkomststöd för förskottshyra

Oläst inlägg av Elin12345 » 20 sep 2021, 06:55

Hej! Hur går jag till väga för att ansöka om utkomststöd för förskottshyra? Räkningen ska vara betald innan månadens slut, men för vilken tid ska jag ansöka om utkomststöd?

Användarvisningsbild
FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd för förskottshyra

Oläst inlägg av FPA | utkomststöd » 20 sep 2021, 08:55

Hej Elin12345,

Tack för din fråga. Jag hoppas jag förstått dig rätt, att det är garantihyra du syftar på.

Om du behöver ansöka om utkomststöd för att kunna betala hyresgarantin ska du helst lämna in en ansökan om hyresgaranti till FPA innan du skriver under hyresavtalet. En hyresgaranti som man själv hunnit betala beaktas inte som utgift.

I detta fall när hyresgarantin ska betalas med förfallodag innan månadens slut, så ska ansökan om grundläggande utkomststöd vara inlämnad den månad du ansöker om, dvs. senast 30.9.2021.

Här kan du läsa mera om hyresgaranti och vilka bilagor som ska lämnas in i samband med ansökan. Om hyresgarantin beviljats får du ett beslut samt en betalningsförbindelse för hyresgarantin som du ger till din hyresvärd. Om du vill att FPA skickar hyresgarantin direkt till hyresvärden ska du nämna det i din ansökan.

Hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!