Faderskapspenning under moderns vårdledighet

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Irene2

Faderskapspenning under moderns vårdledighet

Lukematon viesti Kirjoittaja Irene2 » 31 Heinä 2017, 17:25

Hej!

Jag kommer att vara mamma- och föräldraledig under det kommande året och har förstått att pappan kan ta ut faderskapsledighet och lyfta faderskapspenning sammanlagt 18 dagar under denna period. Enligt Fpa:s websida kan den resterande delen av faderskapsledigheten hållas och -penningen lyftas efter föräldrapenningperiodens slut, men en eventuell fortsatt vådledighet nämns inte i sammanhanget. Hur går det alltså om jag som mamma är vårdledig och lyfter vårdbidrag ända fram till att barnet fyller 3 år? Kan pappan ta ut faderskapsledighet och lyfta -penning under min vårdledighet eller kan inte heller dessa två kombineras?

FPA | barnfamiljer

Re: Faderskapspenning under moderns vårdledighet

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 01 Elo 2017, 09:19

Hej Irene2!

Tack för din fråga.

Pappan kan ta ut sina resterande faderskapspenningdagar efter din föräldrapenningperiods slut oberoende om du är vårdledig eller inte.

Observera dock att ditt hemvårdsstöd påverkas av pappans faderskapspenning. Hemvårdsstödet avbryts för den tid som pappan är faderskapsledig och får faderskapspenning. Du kan alltså vara vårdledig under pappans faderskapsledighet, men du kan inte få hemvårdsstöd.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Irene2

Re: Faderskapspenning under moderns vårdledighet

Lukematon viesti Kirjoittaja Irene2 » 01 Elo 2017, 20:15

Tack för ditt svar, det var precis det jag ville veta!

H. Irene