Lägre lön nu än före förra barnet

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Mamma15och18

Lägre lön nu än före förra barnet

Lukematon viesti Kirjoittaja Mamma15och18 » 20 Elo 2017, 21:40

Vi har ett barn fött 2015, och har nu nr 2 på väg i början av 2018. Det blir alltså mindre än 3 år emellan dem, dvs så borde min moder-och föräldrapeng räknas utifrån lönen jag hade innan barn nr 1 föddes. Har jag förstått det rätt?
Jag jobbar idag 80 % och har även lägre månadslön. Brukar väl vara så att nuvarande arbetsgivare betalar lön under moderskapsledigheten och fpa betalar tillbaka åt arbetsgivare. Hur blir det i mitt fall? Får jag då nuvarande lön? Kan jag neka lön under denna period och söka direkt från fpa istället eftersom det skulle ge mig större ersättning? jag räknade att jag under förra moderskaps- och föräldraledigdhet fick 400 e mera utbetalt än den lön jag får idag.

FPA | barnfamiljer

Re: Lägre lön nu än före förra barnet

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 21 Elo 2017, 10:13

Hej Mamma15och18!

Tack för din fråga.

Det är alldeles riktigt att om ditt äldre barn är under 3 år när du har beräknat att få följande barn, kan din nya föräldradagpenning beräknas på samma arbetsinkomster som vid din föregående föräldraledighet.

Om din arbetsgivare betalar lön under moderskapsledigheten eller inte kan jag dessvärre inte svara på. Detta måste du kolla med arbetsgivaren. Huruvida din arbetsgivare är skyldig att betala lön under mammaledigheten och i så fall för vilken tid, varierar inom olika branscher beroende på kollektivavtalen.

Du behöver i alla fall inte vara orolig att du skulle förlora på att arbetsgivaren betalar lön under moderskapspenningperioden. Din arbetsgivare skall till FPA meddela för vilken tid de betalar lön och hur mycket. Ifall lönen som arbetsgivaren betalar till dig är lägre än din dagpenning, betalas den del av dagpenningen som överstiger lönebeloppet till dig själv. Arbetsgivaren har inte rätt att få mera av dagpenningen än vad som motsvarar lönen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst