Hälsoundersökning Indien, intyg?

Vad innehåller moderskapsförpackningen? Vilka bilagor behövs för ansökan? Fråga om eller diskutera moderskapsunderstödet.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

MariaSa

Hälsoundersökning Indien, intyg?

Lukematon viesti Kirjoittaja MariaSa » 02 Syys 2017, 07:55

Hej!

Jag är gravid i fjärde månaden och befinner mig i Indien på resa. När jag kommer hem till Finland har jag redan gått över till femte grav.månaden och jag antar att jag behöver uppvisa intyg på utförd hälsoundersökning här i Indien?

H: Maria

FPA | barnfamiljer

Re: Hälsoundersökning Indien, intyg?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 04 Syys 2017, 09:18

Hej MariaSa!

Tack för din fråga.

Ett intyg över att graviditeten varat i 154 dagar och att modern genomgått en hälsoundersökning före utgången av den fjärde graviditetsmånaden behövs som bilaga till ansökan om föräldradagpenning och moderskapsunderstöd.

Det går bra med ett intyg utfärdat av en läkare utomlands. Av intyget bör framgå:

- när graviditeten konstaterats, i vilken vecka
- när graviditeten varat i 154 dagar
- om du bär på ett, två eller flera foster
- den beräknade tidpunkten för nedkomsten

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

MariaSa

Lukematon viesti Kirjoittaja MariaSa » 04 Syys 2017, 10:00

Ok, så betyder det alltså att jag behöver två intyg; ett på genomförd hälsogranskning och ett som säger att jag varit gravid i minst 154 dagar?

Jag har varit på hälsogranskning här, har dock inget intyg på det.
De enda papper jag har i nuläget är labsvar på blodprov, samt ultraljudsbild+rapport.

Jag har inbokat ett besök till hälsorådgivning i min hemkommen i Finland, på det far jag innan 154 dagars graviditet är gången.

Maria

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 04 Syys 2017, 13:10

Hej igen MariaSa!

För FPA räcker det med intyget du får från rådgivningen här då din graviditet varat i 154 dagar.

Jag känner dock inte till vilka uppgifter rådgivningen behöver angående din hälsokontroll som gjorts i Indien. Därför uppmanar jag dig att kontakta dem för att försäkra dig om att de papper du nämner att du har är tillräckliga.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst