Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kalossi

Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kalossi » 28 Maalis 2015, 09:10

Hei!

Miten asumistuki lasketaan tilanteessa, jossa hakijalla on pienet mutta epäsäännölliset tulot? Lasketaanko se esim arvioidusta keskiarvosta ja vuoden päästä joko Kela tai tuen saaja maksaa tasinkoa toiselle..? Vai pitääkö se tarkistaa esim kolmen kuukauden välein?

Esmis

Re: Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Esmis » 29 Maalis 2015, 13:29

Itse kyselen samaa! Meillä on sellainen tilanne, että mies jäisi hoitovapaalle ja itse menisin töihin epäsäännöllisellä tuntipalkalla. Bruttopalkka saattaa vaihdella jopa 1600 - 2300 euroa/kk eli miten ihmeessä pystyn hakemaan asumistukea järkevästi? Laskureiden mukaan olemme siihen kuitenkin oikeutettuja.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Huhti 2015, 13:32

Hei nimimerkit Kalossi ja Esmis!

Jos palkkatulot vaihtelevat kuukausittain, lasketaan päätökseen keskimääräinen kuukausitulo palkkakertymän mukaan. Hakemukseen tulee liittää palkkatodistus, jossa käy ilmi kertymä edelliseltä ja kuluvalta kalenterivuodelta.
Tuki tulee tarkistaa, jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Aurinkoista kevään odotusta toivottaa,
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Esmis

Lukematon viesti Kirjoittaja Esmis » 01 Huhti 2015, 14:52

Hei!

Kiitos vastauksestasi! Minua jäi kuitenkin vielä askarruttamaan tuo palkkatodistusliite: entä siinä tapauksessa, jos on viimeksi ollut töissä vuonna 2012 ja sen jälkeen on saanut vain äitiysrahaa (kahdesta lapsesta) ja välillä ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Lasketaanko ne mukaan?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Huhti 2015, 09:21

Hei!

Nimimerkille "Esmis".

Voit toimittaa tämän hetkisen palkkatodistuksen, jossa näkyy maksetut palkat äitiysloman jälkeen. Voit myös laittaa arvioita tulevista palkan määristä.

Terveisin Kela-Kerttu

turhis

Lukematon viesti Kirjoittaja turhis » 05 Touko 2015, 07:21

Miten tulisi toimia, jos käyn joskus tekemässä satunnaisen, kuukauden mittaisen keikan josta tienaisin n.3500-5000e? Näitä on mahdollista olla 1-3keikkaa vuodessa ja en tiedä onko niitä tänä vuonna 1, 2 vai 3. Lakkautanko asumistuen kuukaudeksi ja haen uudestaan? Koska en varmaan voi kelalle arvioida 12kk tuloja 0-15000e...? Minulla ei ole mitään asiaan sovellettavia palkkaerittelyjä joista voisi laskea mitään, koska tuloni ovat huomattavan epäsäännölliset, viim. 4 vuoden ajalta 0-45000e/v., koska olen yrittäjäpohjainen keikkatyöläinen.

Toisin sanoen, tuleeko minun lakkauttaa ja hakea uudelleen asumistuki 1-3krt tänä vuonna, koska tarkin arvio loppuvuoden tuloista mitä voin antaa, on 0-15000e?

HelunaHH

Lukematon viesti Kirjoittaja HelunaHH » 05 Touko 2015, 18:33

Tarkoittaako 400€/kk keskimääräistä tulojen nousua vai kuukausikohtaista? Jos siis saan tässä kuussa 500€ kuussa, mutta pääsääntöisesti 0-170€/kk, täytyykö tuossa 400€:n kohdalla ottaa yhteyttä Kelaan?

HelunaHH

Lukematon viesti Kirjoittaja HelunaHH » 05 Touko 2015, 18:40

Tarkennan vielä: kun siis helmikuun tuloni ovat 60€/kk, maalikuun 170€/kk, huhtikuun ansiot 200€/kk, mutta maksupäivä vasta toukokuussa, jolloin ansaitsen lisäksi 300€/kk, niin täytyykö minun tässä toukokuussa ilmoittaa Kelalle jostain tulojen muutoksista?

Kesä-, heinä- ja elokuun olen taas ilman tuloja, eli 400€/kk täyttyy vain toukokuussa, koska saan myös huhtikuun palkan tällöin.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Touko 2015, 10:03

turhis kirjoitti:Miten tulisi toimia, jos käyn joskus tekemässä satunnaisen, kuukauden mittaisen keikan josta tienaisin n.3500-5000e? Näitä on mahdollista olla 1-3keikkaa vuodessa ja en tiedä onko niitä tänä vuonna 1, 2 vai 3. Lakkautanko asumistuen kuukaudeksi ja haen uudestaan? Koska en varmaan voi kelalle arvioida 12kk tuloja 0-15000e...? Minulla ei ole mitään asiaan sovellettavia palkkaerittelyjä joista voisi laskea mitään, koska tuloni ovat huomattavan epäsäännölliset, viim. 4 vuoden ajalta 0-45000e/v., koska olen yrittäjäpohjainen keikkatyöläinen.

Toisin sanoen, tuleeko minun lakkauttaa ja hakea uudelleen asumistuki 1-3krt tänä vuonna, koska tarkin arvio loppuvuoden tuloista mitä voin antaa, on 0-15000e?
Hei ”turhis”

Asumistuki on tarkistettava, jos jatkuvat tulonne nousevat vähintään 400 euroa kuukaudessa edellisessä päätöksessä oleviin tuloihin verrattuna.
Jos saamasi palkka olisi 5000 e, tulisi asumistuki tarkistaa, koska vuosituloksi muutettuna se ylittää 400 euroa kuukaudessa.
Tulojen muutoksesta tulisi aina ilmoittaa Kelaan. Asumistukea ei välttämättä kannata lakkauttaa vaan tehdä tarkistushakemus, jonka perusteella tutkitaan sen vaikutus asumistukeen.

Keväisin terveisin
Kela-Kerttu

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Touko 2015, 10:27

HelunaHH kirjoitti:Tarkennan vielä: kun siis helmikuun tuloni ovat 60€/kk, maalikuun 170€/kk, huhtikuun ansiot 200€/kk, mutta maksupäivä vasta toukokuussa, jolloin ansaitsen lisäksi 300€/kk, niin täytyykö minun tässä toukokuussa ilmoittaa Kelalle jostain tulojen muutoksista?

Kesä-, heinä- ja elokuun olen taas ilman tuloja, eli 400€/kk täyttyy vain toukokuussa, koska saan myös huhtikuun palkan tällöin.
Hei ”HelunaHH”

Jos tulosi eivät jatku tarkistusajankohdasta lukien vähintään kolmea kuukautta, arvioidaan sinulle keskiarvotulo tulevalle 12 kuukaudelle.
Jos tulot nousee vähintään 400 euroa kuukaudessa edellisessä päätöksessä oleviin tuloihin verrattuna, asumistuki täytyy tarkistuttaa. Tulojen muutoksesta tulisi aina ilmoittaa Kelaan.
Jos olet epävarma tulojen muutoksen vaikutuksesta tukeesi, sinun kannattaa soittaa Kelaan, jolloin selvitetään asiaasi tarkemmin.

Terveisin
Kela-Kerttu