Studiestöd för utlänning?

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

AndreiWikberg

Studiestöd för utlänning?

Lukematon viesti Kirjoittaja AndreiWikberg » 07 Marras 2017, 12:27

Hej jag kommer från Sverige och har precis flyttat hit och har börjat studera på universitet, jag sökte studiestöd men det avslogs p.g.a att jag studerar, vilket låter rätt absurdt enligt mig, vad är det för kriterier jag behöver uppfylla för att få studiestöd? ifall jag inte får något stöd så kan jag ej finansiera studierna, jag vet inte vad jag ska göra?

FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för utlänning?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 07 Marras 2017, 14:41

Hej AndreiWikberg!

Tack för din fråga.

Om du inte är finsk medborgare och du kommit till Finland för att studera kan du vanligtvis inte få studiestöd från Finland.

Om du är medborgare i ett EU-land (eller EES-land eller Schweiz) kan du i vissa fall få studiestöd även om orsaken till att du kommit till Finland är studier. Då förutsätts att du arbetar i Finland i minst 4 månader och arbetets omfattning i genomsnitt är minst 18 timmar per vecka eller du har företagsverksamhet och arbetsinkomsten som fastställts för företagarens pensionsförsäkring är minst 1000 euro, eller du har rätt att vistas stadigvarande i Finland enligt utlänningslagen.

Ifall ovannämnda kriterier inte uppfylls kan du sannolikt inte beviljas studiestöd från Finland.

Om du inte redan gjort det, råder jag dig att kontakta Centrala studiestödsnämnden (CSN) i Sverige för att reda ut om du skulle ha rätt till studiemedel från Sverige för dina studier i Finland.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!