Utan bostadsbidrag - hur mycket får jag tjäna?

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

Jovars

Utan bostadsbidrag - hur mycket får jag tjäna?

Lukematon viesti Kirjoittaja Jovars » 12 Marras 2017, 20:18

Jag har 10 stödmånader beräknade för år 2017, vilket innebär att jag enligt tidigare regler får tjäna något på 10 000€ under detta år för att få behålla mitt stöd. Eftersom jag bor med min arbetande sambo får jag inte något bostadsbidrag sedan september 2017 - får alltså endast studiebidrag på 250€/mån.

Hur mycket får jag egentligen tjäna nu? Är det fortfarande bara upp till 10 000€ allt som allt fast min månadsinkomst ligger på ynka 250€? (Vi har strikt skild ekonomi, otroligt dålig förändring att dra ner på stödet för samboende!)

FPA | studiestöd

Re: Utan bostadsbidrag - hur mycket får jag tjäna?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 13 Marras 2017, 09:20

Hej Jovars!

Tack för din fråga.

Om du lyfter 10 stödmånader under 2017 är din personliga inkomstgräns 10.540,- euro. Din sambos inkomster påverkar inte ditt studiestöd.

Du hittar tabellen med inkomstgränserna beroende på antalet studiestödsmånaderna här: www.fpa.fi//studiestod-egna-inkomster

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd.
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Jovars

Lukematon viesti Kirjoittaja Jovars » 13 Marras 2017, 20:43

Tack för svaret. Har nog varit medveten om inkomstgränsräknaren sedan förr. Detta betyder alltså att inkomstgränsen inte påverkas av förändringarna som trädde i kraft i augusti/september + jag behöver inte heller uppskatta hur mycket jag kommer att tjäna eftersom jag inte får bostadsbidrag?

FPA | studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 14 Marras 2017, 11:15

Hej igen Jovars!

Ingen förändring har skett gällande inkomstgränserna i studiestödet. Du behöver alltså bara se till att du håller dig inom din personliga årsinkomstgräns, som är beroende av antalet stödmånader. Du behöver således inte heller till FPA meddela någon uppskattning om hur mycket inkomster du kommer att ha under året.

Ifall du vid årsskiftet märker att dina inkomster överskrider inkomstgränsen kan du, precis som tidigare år, frivilligt återbetala stödmånader för att höja årsinkomstgränsen. Det går att frivilligt återbetala stödmånader för 2017 fram till slutet av maj 2018.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!