Kun Kela hylkää toimeentulotuen

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Minä12345

Re: Kun Kela hylkää toimeentulotuen

Lukematon viesti Kirjoittaja Minä12345 » 25 Marras 2017, 07:11

Jos sulla on ylimeneviä tuloja sen 20e..niin jos esim sulla on siihen sähkölaskun lisäks vaikka 30 euron julkisen lääkärikäynnin lasku niin hae tt-tukea sillon. Siinä tapauksessa saat siis kelalta sen erotuksen eli 10e ja sille kuulle oot sen myötä tt-tuen piiriin kuuluva ja sen myötä voit siinä kuussa hakea myös täydentävää ;) toki se on sit sosiaalitoimiston päätettävissä et myöntävätkö täydentävään mitään. Eli joka kerta ku sulla on useempi tt-tukeen kuuluva lasku niin kannattaa hakea tai jos sähkölasku on vaikka sen 21e kalliimpi niin kela maksaa sen 1euron. En tiä oliko tästä apua.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 27 Marras 2017, 09:13

Hei Minä12345!

Hyviä kommentteja!

Tarkennuksena vielä, että sosiaalitoimistosta voi hakea täydentävää tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea, vaikka oikeutta perustoimeentulotukeen ei olekaan.

Sosiaalitoimisto tekee sitten päätöksen tuen myöntämisestä.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Joulu 2017, 20:38

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:Hei Minä12345!

Hyviä kommentteja!

Tarkennuksena vielä, että sosiaalitoimistosta voi hakea täydentävää tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea, vaikka oikeutta perustoimeentulotukeen ei olekaan.

Sosiaalitoimisto tekee sitten päätöksen tuen myöntämisestä.

Ystävällisin terveisin

Tähän väliin kysyisin kelasta. Kela on pyytänyt antamaan selvityksen halvemman asunnon etsimisestä. Jos tietää, että tulot nousevat puolen vuoden päästä niin, että ei tarvitse enää mitään tukea,onko inhimillistä, oikein ja kohtuullista vaatia muuttamaan siksi aikaa pois omasta (vuokra) kodistaan? Käytännössä se tulisi kalliimmaksikin kun muutto maksaa ja uudet vuokravakuudet jos yleensäkään luottotiedoton saa uutta vuokra-asuntoa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 11 Joulu 2017, 14:19

Hei Vieras!

Tämä on hyvä kysymys!

Lähtökohtaisesti sinun tulisi etsiä edullisempaa asuntoa ja pitää asunnonhaku aktiivisena, jos haluat varmistaa, että asumiskulut voidaan huomioida perustoimeentulotuessa.

Ennakkopäätöstä en pysty tästä antamaan, mutta voit selvittää hakemuksessa tarkemmin tilannettasi, jolloin katsotaan voitaisiinko asumismenot huomioida kokonaan vielä puolen vuoden ajan.

Mukavaa joulun odotusta!

Ystävällisin terveisin

kpo2018

Lukematon viesti Kirjoittaja kpo2018 » 19 Tammi 2018, 09:37

Hain kaikkia mahdollisia tukia kelalta, mutta kaikki hylättiin.
Muutin juuri omaan asuntoon ja olen 17v opiskelia. Ennen kuin kirjoitin vuokrasopimukseni, varmistin kelalta kolme kertaa, että saanhan tuet.
Minulle sanottiin, että saan tuet ja tulen pärjäämään. He käskivät nyt vain tuoda kirjoitetun vuokrasopimuksen.
Kirjoitin sopimuksen ja palautin kelalle ja he hylkäsivät vanhempieni tulojen syyksi tuet. Tulot eivät ole muuttuneet moniin vuosiin vanhemmillani, mutta muut sisarukseni saivat minun iässäni tukia ja saa edelleen?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 19 Tammi 2018, 15:16

Hei!

Vanhemmat vastaavat elatuksesta 18 vuotiaaksi asti ja sen vuoksi heidän taloudellinen tilanteensa vaikuttaa myös sinuun. Valitettavasti en voi ottaa kantaa yksittäistapaukseen. Asiakaspalvelussa voidaan tutkia päätöksiä yhdessä ja saat neuvoja tilanteeseesi.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Tammi 2018, 10:06

kpo2018 kirjoitti:Hain kaikkia mahdollisia tukia kelalta, mutta kaikki hylättiin.
Muutin juuri omaan asuntoon ja olen 17v opiskelia. Ennen kuin kirjoitin vuokrasopimukseni, varmistin kelalta kolme kertaa, että saanhan tuet.
Minulle sanottiin, että saan tuet ja tulen pärjäämään. He käskivät nyt vain tuoda kirjoitetun vuokrasopimuksen.
Kirjoitin sopimuksen ja palautin kelalle ja he hylkäsivät vanhempieni tulojen syyksi tuet. Tulot eivät ole muuttuneet moniin vuosiin vanhemmillani, mutta muut sisarukseni saivat minun iässäni tukia ja saa edelleen?
Oikausuvaatimus menemään ja sitten valitusta hallinto-oikeuteen. Voi myös yrittää nostaa syytettä Kelan pääjohtajaa, aluejohtajaa, esimiestä ja käsittelijää vastaan.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 22 Tammi 2018, 14:29

Hei Vieras!

Kiitoksia viestistäsi.

Terkuin
Joona | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2018, 00:51

Kela hylkäsi hakemuksen toimeentulotukeen vaikka ei ole omaisuutta, säästöjä tai varallisuutta. Hakija yksin eikä siis perheenjäsentenkään tulot voi vaikuttaa asiaan. Kunta ei auttanut yhtään sillä he sanoivat että on oikeus perustoimeentulotukeen. Kelan päätöksestä tehty oikaisuvaatimus, mutta siihen menee aikaa arviolta noin 100 päivää eli se ei auta tämänhetkiseen tilanteeseen ollenkaan.

Jos kela ei myönnä seuraavan kuun hakemustakaan eikä kunta auta, koska olisi oikeus perustoimeentulotukeen niin mitä pitäisi tehdä että saa rahaa edes ruokaan?

Kuinka monta kuukautta kela voi hylätä toimeentulotuki hakemuksen, vaikka olisi oikeus siihen?

Kela hylkäsi hakemuksen koska ei saanut tarvittavia liitteitä. Liitteitä oli kuitenkin mahdotonta saada eikä siis hakijalla ollut mitään mahdollisuutta toimittaa niitä.
Samoja liitteitä kysytään seuraavankin kuun hakemukseen. Voidaanko samoja liitteitä kysyä kuinka pitkään, vaikka liitteiden antaminen on mahdotonta ja siihen on annettu kattava selitys?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2018, 07:50

Liitteet on toimitettava, vaihtoehtoja siihen ei ole.