Toimeentulotuki ja palkaton vapaa

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Toimeentulotuki ja palkaton vapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Joulu 2017, 22:04

Olen 3 lapsen yh. 2 lapsista on vammaisia, 6 ja 8 vuotiaat. Teen 25 h /vko työaikaa. Jos otan useamman kuukauden palkatonta vapaata töistä hoitaakseni vammaisia lapsiani, onko minun mahdollista saada toimeentulotukea tälle palkattomalle ajalle? Minulla ei ole omaisuutta, säästöjä tai muuta varallisuutta.

Vieras

Re: Toimeentulotuki ja palkaton vapaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Joulu 2017, 06:54

Toimeentulotuki ei ole tarkoitettu palkattoman vapaan kattamiseen. Oletko selvittänyt saisitko omaishoidontukea? Lapsethan ovat esikoulussa ja koulussa päivällä, joten miksi nykyinen työaika ei käy?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 15 Joulu 2017, 10:51

Hei!

Toimeentulotuki on henkilön tai perheen viimesijainen taloudellinen tuki, joka kattaa elämän perusmenoja. Sinun ensisijaiset etuudet ovat yleinen asumistuki ja soviteltu työttömyysetuus. Jos et ole vielä hakenut edellä mainittuja etuuksia niin ne kannattaa hakea.

Voit toki hakea tilanteessasi toimeentulotukea, mutta kuten edellinen vastaaja kirjoitti niin sinun kannattaisi myös selvittää omalta kunnalta mahdollisuus omaishoidontukeen.

Ystävällisin terveisin,
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

JaanaKaarina

Re: Toimeentulotukeako hakemaan?

Lukematon viesti Kirjoittaja JaanaKaarina » 16 Joulu 2017, 21:37

Hei,

lopetin päätoimiset opiskelut keväällä 2017, koska ala ei vaan tuntunut omalta. Sen jälkeen olen ollut erinäisissä töissä, mutta nyt en vähään aikaan ole saanut töitä. Hain työttömyysturvaa, mutta minulle ei sitä myönnetty, koska olen lopettanut opiskelut "ilman pätevää syytä". Milloin voin alkaa saada työttömyysturvaa? Onko toimeentulotuki nyt ainoa vaihtoehto saada rahaa elämiseen? Haen keväällä taas yhteishaussa uutta opiskelupaikkaa ja töitä etsin koko ajan. Mutta entä jos en saa opiskelupaikkaa tai töitäkään? Jostainhan minun on elantoni saatava. Olen 22-v nuori mies.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 18 Joulu 2017, 09:19

Hei JaanaKaarina!

En osaa valitettavasti suoraan vastata sinulle milloin voit hakea seuraavan kerran työttömyysetuutta. Jotta voisimme katsoa päätöksesi ja Te-palveluiden työvoimapoliittiset lausunnot niin sinun kannattaisi soittaa työttömyystukien palvelunumeroon 020 692 210 (ma-pe klo 8-17.00).

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus. Sinun kannattaa ensin hakea yleistä asumistukea, jos et saa sitä vielä. Voit hakea myös perustoimeentulotukea, jos taloudellinen tilanteesi on hankala. Helpoiten haet toimeentulotuen asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin,

Satu | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Joulu 2017, 15:58

Hei!
Olen vakituisessa kokoaikatyössä, mutta työnantajalla ei ole ollut tarjota töitä kahtena viikkona joulukuun aikana, joten hän ilmoitti, että olen 2 erillistä viikkoa palkattomalla vapaalla... Olenko oikeutettu joulukuulta toimeentulotukeen, koska palkkani on vain n. 500€, joka ei riitä edes osuuteeni vuokrasta.
Autokin hajosi ja joudun maksamaan sen korjauksesta 300€, saako tähän jotain apua?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Joulu 2017, 16:48

Toimeentulotukea voi hakea. Siinä huomioidaan koko talouden tulot ja hyväksyttävät menot. Auton korjauskuluja ei toimeentulotuessa huomioida menona, edes täydentävässä tai harkinnanvaraisessa.

Asumistuki kannattaa hakea/on haettava, on ensisijainen etuus toimeentulotukeen nähden.

Lomauttiko hän sinut? Tällöin sinulla saattaisi olla oikeus työttömyysetuuteen omavastuuajan jälkeen.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 19 Joulu 2017, 09:58

Hei!

Toinen vieras onkin vastannut kysymykseesi jo hyvin kattavasti.

Voit laittaa hakemuksen Kelaan perustoimeentulotuesta. Mikäli toimeentulotuessa hyväksyttävät menosi ovat suuremmat kuin tulosi, voidaan sinulle tukea myöntää. Auton korjauskulut eivät ole toimeentulotuessa huomioitavia menoja. Niihin ei ole mahdollista tukea saada.

Jos olet lomautettu, kannattaa tosiaan selvittää mahdollisuus työttömyysetuuteen. Ensimmäisenä kannattaa ottaa yhteyttä Te-palveluihin.

Terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki

Elovena23

Lukematon viesti Kirjoittaja Elovena23 » 18 Kesä 2019, 10:35

Hei,

Minullakin on tähän liittyen kysymys. Olen tilanteessa, että työsuhteeni on huhtikuun alusta syyskuun loppuun, mutta välissä koko heinäkuun kestävä palkaton vapaa. Työsuhde siis jatkuu kuukauden vapaan jälkeen, mutta heinäkuulta minulla ei ole minkäänlaista tuloa. Työnantajan linjaus on menetellä näin kaikkien työntekijöiden kanssa, joilla on alle vuoden määräaikainen sopimus. Ei siis ole itse pyytämäni vapaa-kausi. Elämistä täytyisi kuitenkin kattaa. Voinko saada tukea Kelasta tai TE-toimistosta?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 18 Kesä 2019, 14:48

Hei Elovena23!

Ole yhteydessä TE-palveluun ja hae työttömyysetuutta omasta työttömyyskassasta, jos sellaiseen kuulut tai Kelasta. TE-palvelu tutkii onko työttömyysetuuden maksamiselle estettä.

Perustoimeentulotukeakin voi hakea, tulot huomioidaan yleensä maksupäivän mukaan.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki