Maksusitoumus

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Qavi

Maksusitoumus

Lukematon viesti Kirjoittaja Qavi » 29 Maalis 2017, 09:30

Hei, minun pitää mennä fysioterapeuttille. Mistä ja miten voin saada maksusitoumus kun minulla on toimeentulotuen oikeus?

Kela | toimeentulotuki

Re: Maksusitoumus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 30 Maalis 2017, 14:10

Hei Qavi,

toimeentulotuessa hyväksytään julkisen terveydenhuollon menoja. Niihin ei voi saada maksusitoumusta, mutta voit liittää julkisen puolen fysioterapiamaksut toimeentulotukihakemukseen laskun eräpäivän mukaiselle kuukaudelle. Ne huomioidaan menona laskelmassa.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

StadiBoy88

Lukematon viesti Kirjoittaja StadiBoy88 » 31 Maalis 2017, 14:33

Hei,

Sain maksusitoumuksen henkilökorttiin, vaikka hain sitä passiin.
Voinko käyttää maksusitoumuksen kuitenkin passin hankintaan?

kirsikka100

Lukematon viesti Kirjoittaja kirsikka100 » 31 Maalis 2017, 15:52

Mihin sä passia tarttet? Sulla on nähtävästi niin paljon ylimääräistä,että on varaa matkustella ulkomaille. Henkilökortti kelpaa Suomessa esim. pankissa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Huhti 2017, 10:07

Hei StadiBoy88,

kiitos viestistäsi.

Toimeentulotuella voi saada maksusitoumuksen henkilötodistuksen hankkimiseen jos se on välttämätöntä. Jos olet saanut maksusitoumuksen henkilökorttia varten niin silloin passin hankkiminen ei ole mahdollista toimeentulotuella.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki

Hhh77

Lukematon viesti Kirjoittaja Hhh77 » 04 Tammi 2018, 07:45

Sain maksusitoumuksen jossa lukee joko passiin tai henkilökorttiin. Hinta laitettu 52€, jonka yli menevää osaa ei voi itse maksaa. Passin saa sillä 52€:lla. Itse hain sitä, koska käytössäni oli vain reilu 10 vuotta sitten vanhentunut kuvallinen Kela-kortti, joka ei käy enää mihinkään! En saanut nostettua esim. Rahaa pankista, nettipankkitunnuksia ja joskus oli vaikeuksia hakea postista paketti kun joutui todistamaan henkilöllisyyden. Tuossa on joku lakijuttu, ettei sitä erotusta voi maksaa itse! Siksi otan passin vaikka ei ole rahaa matkustella! Harmi vain, kun se henkilökortti olisi ollut kätevämpi, esim mahtuu lompakkoon..

Hhh77

Lukematon viesti Kirjoittaja Hhh77 » 04 Tammi 2018, 07:49

Sain maksusitoumuksen jossa lukee joko passiin tai henkilökorttiin. Hinta laitettu 52€, jonka yli menevää osaa ei voi itse maksaa. Passin saa sillä 52€:lla. Itse hain sitä, koska käytössäni oli vain reilu 10 vuotta sitten vanhentunut kuvallinen Kela-kortti, joka ei käy enää mihinkään! En saanut nostettua esim. Rahaa pankista, nettipankkitunnuksia ja joskus oli vaikeuksia hakea postista paketti kun joutui todistamaan henkilöllisyyden. Tuossa on joku lakijuttu, ettei sitä erotusta voi maksaa itse! Siksi otan passin vaikka ei ole rahaa matkustella! Harmi vain, kun se henkilökortti olisi ollut kätevämpi, esim mahtuu lompakkoon..

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 05 Tammi 2018, 10:07

Hei Hhh77!

Maksusitoumus myönnetään aina tietylle summalle ja siitä ei voi saada rahaa takasin.
Mikäli hankkimasi henkilöllisyystodistus maksaa enemmän, kuin maksusitoumuksena on myönnetty, niin ei pitäisi olla esteitä maksaa ylimenevä osuus itse.

Terveisin
Kaisu | Kela toimeentulotuki

manta123

Lukematon viesti Kirjoittaja manta123 » 08 Tammi 2018, 11:18

Hei olemme puolisoni kanssa hakeneet maksusitoumusta lääkkeisiin jo 22.12-17 nyt tammikuulle emmekä ole vieläkään saaneet päätöstä asiaan voisitko sevittää tätä asiaa jotenkin? Terv. Manta-Kaisa ja Jani

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 09 Tammi 2018, 14:05

Hei manta123!

Tätä kautta ei voida hakemuksen käsittelyn tilannetta selvittää vaan teidän tulisi ottaa yhteyttä Kelan asiakaspalveluun.

Kelan asiointipalvelusta kannattaa myös katsoa onko päätöstä tehtynä jos on verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne käytettävissä.

Poistin viestistänne sukunimet näkyvistä.

Mukavaa alkanutta vuotta ja jos päätöstä ei ole vieläkään tullut, niin suosittelen kyllä ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki