forts."begravningshjälp"

När ska jag söka utkomststöd från FPA och när ska jag söka utkomststöd från kommunen. Kan FPA förmedla mina uppgifter till kommunen? Fråga och diskutera om vad FPA sköter och vad kommunerna sköter.

Valvoja: FPA | utkomststöd

RIKvW1947

forts."begravningshjälp"

Lukematon viesti Kirjoittaja RIKvW1947 » 22 Tammi 2018, 12:31

Tack för svaret 10.1.2018!
I detta fall har försökts med att kommunen avskriver vårdavgifter som direktbetalts EFTER dödsdagen, vilket avslogs med motiveringen " begravning förrättas i proportion till den avlidnes tillgångar".
I kommunens EGNA anvisningar står det ju att man skall ansöka om avskrivning av fakturor hos fordringsägaren ifall det saknas medel, samt dessutom; "dödsboets tillgångar kan användas till att betala ANDRA räkningar NÄR begravningskostnaderna är betalda". Båda dessa kriterier har kommunen ignorerat.
Med hänvisning till ovan behövs hjälp för att kunna betala lånet som upptogs för betalning av begravningskostnader.

FPA | utkomststöd

Re: forts."begravningshjälp"

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | utkomststöd » 22 Tammi 2018, 14:19

Hej RIKvW1947,

med hänvisning till mitt föregående svar, så kan FPA inte beakta lån av denna typ i det grundläggande utkomststödet. Läs gärna mer från vår hemsida om vilka utgifter som kan beaktas i det grundläggande utkomststödet.
I frågor gällande kommunens anvisningar eller tillvägagångssätt så bör du kontakta kommunen.

FPA kan tyvärr inte hjälpa dig med dessa lånekostnader.

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

RIKvW1947

Re: forts."begravningshjälp"

Lukematon viesti Kirjoittaja RIKvW1947 » 23 Tammi 2018, 10:54

Tack för beskedet, fast inget stöd eller råd erhölls! Vet bara inte hur gå vidare.....