Stöd för minnessjuk pensionär

Vem kan få vårdbidrag? Hur får man pensionärsrabatt? Vem kan få barnförhöjning?

Valvoja: FPA | pensionsförmåner

Undrande69

Stöd för minnessjuk pensionär

Lukematon viesti Kirjoittaja Undrande69 » 25 Tammi 2018, 23:19

Hej!

En av mina föräldrar lider av minnessjukdom. Min fråga är tudelad.

1. Vad krävs det för intyg/fullmakt för att jag skall kunna sköta min minnessjuka förälders ärenden hos FPA.

2. Jag vill veta vilka olika möjliga stödformer det finns och när man kan tänka sig att nyttja dem, tex hemhjälp, taxitjänst, ledsagare vid sjukhusbesök, medicinstöd, stödboende etc. Finns det en översikt på nätet eller är bästa alternativet att jag tillsammans med föräldern besöker FPA för diskussion?

FPA | pensionsförmåner

Re: Stöd för minnessjuk pensionär

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | pensionsförmåner » 26 Tammi 2018, 09:41

Hej Undrande69,

tack för din intressanta fråga.

1) Man kan sköta FPA ärenden för en annan person om man har inlämnat en skriftlig fullmakt, t.ex på blanketten VAL 3.
Fullmakten fylls i och lämnas till FPA, och när den syns inskannad kan du sköta ärendena hos FPA både vid byrån och per telefon.
Ifall en person av hälsoskäl inte längre kan underteckna en fullmakt, och inte heller på grund av sjukdom eller ålderdom kan sörja för sina förmånsintresen (och personen inte har någon intressebevakare) kan en nära anhörig sköta personens ärenden hos FPA även utan den skriftliga fullmakten. I sådana fall kan man från FPA endast ge ut sådana uppgifter som är nödvändiga för skötsel av ärendet i fråga.

2) FPA kan till pensionstagare betala ut bostadsbidrag för pensionstagare och vårdbidrag för pensiontagare. Från FPA kan man även ersätta resekostnader, för resor till t.ex läkarbesök, och FPA upprätthåller även läkemedelstaket. Via denna snabbguide (scrolla neråt) kan du se en översikt över förmåner som är möjliga för pensionärer att söka, och via länkarna hittar du mer information.

Färdtjänst, hemvård/hemsjukvård och stödboende/servicehem upprätthålls via hemkommunen. Du kan kontakta äldreomsorgen i din förälders hemkommun för att utreda vilka tjänster och förmåner som finns för din förälder.

Du kan tillsammans med din förälder besöka FPA. Ni kan boka tid för besöket, så undviker ni köer.
Ni kan även kontakta FPA per telefon för att närmare se över situationen.

Fullmakten kan printas ut från hemsidan eller hämtas på FPAbyrån. När den är inlämnad kan du kontakta FPA själv, eller tillsammans med din förälder.
Man kan även boka telefontid till FPA.
Kontaktuppgifter och olika servicekanaler hittar du från vår hemsida. Till vänster hittar du länkar med närmare information om öppethållningstider vid byråerna, samt länk till tidsbokning.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på vintern!

Vänliga hälsningar
Tanja FPA | pensionsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!