Työttömän äitiyspäiväraha

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

työtön2016

Työttömän äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja työtön2016 » 08 Syys 2016, 13:19

Hei,

Vauvan laskettu aika on 8.4.2017. Olen ollut työttömänä heinäkuun alusta 2016 asti ja saanut työmarkkinatukea lapsikorotuksella (2 lasta). Sitä ennen olin opiskelijana 5 vuotta ja sain opintotukea. Työttömyyden aikana olen pääsääntöisesti tehnyt muutaman päivän kuukaudessa töitä, joista saanut bruttopalkkaa 240-320e/kk. Jos työttömyys jatkuu ja ansiot kuukaudessa ovat 240-320e, minkä suuruinen äitiyspäivärahani on?

Kela-Kerttu

Re: Työttömän äitiyspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Syys 2016, 10:41

Hei työtön2016!

Olit pohtinut vanhempainpäivärahasi määrää.

Ensisijaisesti vanhempainpäivärahasi määräytyvät v. 2015 työtulojen mukaan.

Jos sinulla ei ole em. vuonna ollut ollenkaan työtuloja, voidaan päivärahasi perusteena käyttää muuta perustetta. Päivärahasi perusteena on mahdollista käyttää sinulla maksussa olevaa työttömyysturvaa. Päivärahan määrä on silloin 86 % työttömyysetuuden määrästä.

Jos sinun kuukausitulosi ovat 240,00 - 320,00 euroa/kk, saisit todennäköisesti minimipäivärahan noilla tuloilla. Kts. Esimerkkejä työtulojen perusteella laskettavien vanhempainpäivärahojen määristä 2016.

Syysterveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras16

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras16 » 27 Syys 2016, 08:07

Eli jos saa työttymyysrahaan lapsikorotuksen kahdesta aiemmasta lapsesta, lasketaanko sekin osuus mukaan? Eli 40.20€/päivä. Siitä se 86% on äitiyspäiväraha?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Syys 2016, 09:54

Hei!

Juurikin näin. :)

Lapsikorotus lasketaan myös mukaan. Päiväraha on 86% tuosta summasta.

Periaatteessa vanhempainraha on saman verran kuukaudessa, kuin työttömyysetuus, koska vanhempainraha maksetaan 6 päivältä viikossa ja työttömyysetuutta 5 päivänä viikossa.

Ystävällisin terveisin,
Kela-Kerttu

Miia87

Lukematon viesti Kirjoittaja Miia87 » 14 Helmi 2018, 01:17

Hei! Olen työtön ja raskaana (laskettuaika
18.6.2018) Olen ollut työssä 31.8.2017 asti.
Saan kelalta työttömyyspäivärahaa 1.9.2017 lähtien. Kysyisin, että miten minun äitiyspäivärahani lasketaan? 2016 verotietojen mukaan vai työttömyyspäivärahan?
Vuonna 2016 aikana minulla on työtuloja.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Helmi 2018, 09:19

Hei Miia87!

Äitiyspäivärahasi perustuisi ensisijaisesti vuonna 2016 verotuksessa todettuihin työtuloihin. Koska saat työttömyysturvaa ennen äitiysvapaalle jäämistä voi päiväraha perustua myös työttömyysturvaan ollen yleensä 86 % maksetun työttömyysetuuden määrästä.
www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maara-ja-maksaminen

Kerttu ei voi etukäteen sanoa kumpiin tuloihin äitiysrahasi tulisi perustumaan, vaan asia tutkitaan Kelassa kun toimitat hakemuksen.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

KissaSanna82

Äitiyspäiväraha ennen vai jälkeen työttömyysjakson?

Lukematon viesti Kirjoittaja KissaSanna82 » 16 Helmi 2018, 12:52

Hei!

Jään työttömäksi 31.3.2018 ja äitiyslomani on kelassa laskettu alkavaksi 16.6.2018. Mistä tuloista äitiyspäivärahani lasketaan, puoli vuotta ajasta 31.3. taakse päin vai puoli vuotta päivästä 16.6. taakse päin?

Vuosi 2016 ei sovellu äitiyspäivärahan laskemiseen, sillä olin silloin työttömänä.

Onko minun myös mahdollista saada äitiyspäivärahaa 50 päivää ennen laskettua aikaa, koska se olisi tässä tilanteessa minulle ilmeisesti järkevämpi vaihtoehto?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 19 Helmi 2018, 09:11

Hei KissaSanna82!

Oletan, että aiot ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Silloin työttömyysaikaa ei huomioida kuuden kuukauden tuloja laskettaessa ja voit esittää kuuden kuukauden työtulot ajalta ennen työttömäksi jäämistä.

Voit myös halutessasi jäädä äitiyslomalle 50 päivää ennen laskettua aikaa.

Tässä vielä esimerkki Kelan sivuilta:
Maritan äitiysraha alkaa 1.7.2016. Hän voisi päivärahaa varten esittää 6 kk:n tulonsa ajanjaksolta 1.1.–30.6. Koska hän on ollut työttömänä työnhakijana 1.4.–30.6, työttömyysaikaa ei huomioida ja 6 kk:n aikaa jatketaan ajalle, jona hän on ollut työssä. Marita on työskennellyt 1.10.–31.12.2015 sekä 1.1.–31.3.2016. Päiväraha lasketaan ajalta 1.10.2015–31.3.2016 ansaittujen tulojen perusteella (6 kk:n tulot, jotka kerrotaan kahdella). Jos Marita olisi työskennellyt vain 1.10.–31.12.2015, hänen päivärahansa laskettaisiin näiden 3 kuukauden ajalta ja 3 kk:n tulot kerrottaisiin kahdella.
www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-tyontekijalle

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Puppe16

Lukematon viesti Kirjoittaja Puppe16 » 06 Marras 2018, 10:25

Hei,
lapseni syntyy keväällä 2019. Vanhempi lapseni on tällöin hieman yli kaksi vuotias ja hoidan häntä kotona. Tämän vanhemman lapseni kohdalla äitiys- ja vanhempainrahani perustuivat ansiosidonnaiseen työttömyystukeen sillä jäin vapaalle työttömänä. Miten uuden lapsen kohdalla äitiys- ja vanhempainraha määräytyvät? Pitäisikö minun olla jälleen ansiosidonnaisella työttömyystuella jotta määräytymisehdot olisivat samat kuin vanhemmalla lapsellani? Kuinka pitkän työttömyysjakson katsotaan oikeuttavan tähän maksuperusteeseen? Kiitos!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Marras 2018, 10:49

Hei Puppe16!

Kohdallasi ei edeltävää vanhempainetuutta voida käyttää vanhempainpäivärahan perusteena, koska se ei ole perustunut työtuloon.
Ensi vuoden puolella alkava etuutesi perustuu vahvistettuun verotustietoon (2017) tai työttömyysetuuteen jos olet etuusoikeuden alkamista edeltävän neljän kuukauden aikana saanut työttömyystukea, jos vanhempainpäiväraha näin laskettuna olisi suurempi kuin verotuksessa vahvistettu työtulo.
Riittää että työttömyysetuutta on maksettu esim. yhdeltä päivältä.

Terveisin
Kela-Kerttu