minimikrav studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

studerandeiknipa

minimikrav studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja studerandeiknipa » 13 Elo 2018, 18:57

Hej!
Avsikten under förra året var att uppnå 25 studiepoäng. Som jag uppfattar det så skulle man alltså ha skrapat ihop poängen innan 31.7. Jag genomförde studierna enligt plan, men trots överenskommelse har jag inte fått de sista studiepoängen registrerade ännu fastän jag lämnade in allt arbete i tid. Jag är nu på 15 sp då 10 sp saknas, alltså är jag under minimigränsen. Räcker det om läraren nu anger t.ex. 31.7 eller tidigare som prestationsdatum trots att poängen kommer in i registret först senare, eller kommer mitt studiestöd för 2018-2019 att dras in :( ?

FPA | studiestöd

Re: minimikrav studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 16 Elo 2018, 11:40

Hej studerandeiknipa!

Tack för din fråga.

Uppföljningen av studieframgången för föregående läsår (1.8.2017-31.7.2018) görs först i oktober 2018. Ifall dina studiepoäng då ännu inte registrerats och du från FPA får en begäran om utredning gällande studieframgången, kan du be om ett intyg där läroanstalten intygar hur många studiepoäng du avlagt under föregående läsår.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!