Joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

lasumann

Re: Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja lasumann » 14 Elo 2018, 10:21

Hei,

Olen aloittanut työt ja teen noin 2pvää viikossa töitä ja muutoin kotona lasten kanssa. Olen työsuhteessa, mutta työsopimuksessani tunnit on merkattu 0-38h/vko. Mutta olen siis itse sanonut etten halua tässä kohtaa tehdä enempää töitä kuin tuo 2-3pvää viikossa. Olenko oikeutettu joustavaan hoitorahaan kun teen siis lyhennettyä työviikkoa, mutta sopimuksessani tunnit on joustavasti 0-38? Vai tarvitseeko tunnit olla sopimuksessa niin että on esim minimi ja maksimi?

Kiitos!

t.Laura

Kela-Kerttu

Re: Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Elo 2018, 13:55

Hei lasumann!

Joustavaa hoitorahaa varten tarvitaan työantajalta todistus siitä, että työaika ei ylitä 22,5 tai 30 tuntia viikossa. Uutta työsopimusta ei siis tarvitse tehdä, vaan erillinen todistus riittää.

Joustavaa hoitorahaa ei makseta vanhemmalle, joka hoitaa lasta itse ja saa kotihoidon tukea. Jos siis saat tällä hetkellä kotihoidon tukea, niin joustavaa hoitorahaa ei välttämättä makseta samaan aikaan. Selvitä hakemuksessa tarkemmin lapsen hoitojärjestelyt.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi