Om pappan inte betalar underhållet?

I vilka situationer betalar FPA underhållsstöd för barn? Hur fastställs underhållsstödets belopp? Fråga om eller diskutera underhållstödet.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Sidar

Om pappan inte betalar underhållet?

Lukematon viesti Kirjoittaja Sidar » 05 Touko 2018, 12:27

Hej, jag har ett så kallat 0 avtal ( kallades det hos socialen iallafall ) tills 31.8 2018 att pappan inte har ekonomi nog att betala underhåll. När detta tar slut är jag osäker om pappan kommer betala, han bor nu inte i finland heller då han inte fick stanna här. Ett avtal har gjorts hos barntillsynsmannen för snart 1 år sen att han ska betala ~155 euro i månaden eftersom dom antog han skulle vara kvar här och antagligen har sökt jobb. Men vad händer då? Barntillsynsmannen sa att kela betalar om man efter någon månad kan visa att pappan inte betalat underhållet, och att ni då måste kräva pengarna av honom? Men vill höra lite mera om vad som gäller och hur länge jag måste va utan pengar innan jag får av er, då jag verkligen är beroende av dessa pengar för att få allt att gå ihop.

FPA | barnfamiljer

Re: Om pappan inte betalar underhållet?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 07 Touko 2018, 14:44

Hej Sidar,

Tack för din fråga!

Du kan lämna in en ny ansökan om underhållsstöd i september om pappan inte har betalat beloppet enligt datumet på avtalet.

Du skall då söka pga försummelse och bifoga underhållsavtalet i original.
Handläggningstiden är ca 4 veckor.

Vänliga hälsningar

Tina | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Sidar

Lukematon viesti Kirjoittaja Sidar » 16 Elo 2018, 08:16

Hej igen, nu har pappan bekräftat att han inte kommer betala, han har inte möjloghet där han är och inte heller råd. Hur gör jag då då jag och sonen är helt beroende av alla pengar vi får in? Om handläggningstiden är 4 veckor betyder det att vi kommer gå back 155€ nästa månad, då vi annars klarar oss just och just på den ekonomin vi får in. Så -155€ är en stor skillnad. Kan man skynda på handläggnigstiden då vi väl har skickat in ansökan eller måste jag helt enkelt lämna räkningar eller annat obelalt/köpt nästa månad ( känns hemskt att det ska vara så :( )

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 16 Elo 2018, 09:59

Hej Sidar!

Tack för din fråga.

Kontrollera på underhållsavtalet vilket datum pappan senast skall betala underhållsbidraget. Genast efter detta kan du lämna in ansökan om underhållsstöd på basen av försummelse om han inte betalat.

Du kan eventuellt vara berättigad att få grundläggande utkomststöd ifall dina inkomster och tillgångar inte räcker för att täcka de nödvändiga dagliga utgifterna. Ansökan om grundläggande utkomststöd för september månad kan lämnas in redan nu.

Mera information om det grundläggande utkomststödet hittar du här: www.fpa.fi/utkomststod

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer

sidar

Lukematon viesti Kirjoittaja sidar » 01 Syys 2018, 10:42

Tack för svaren, ännu en fråga. ska jag alltså lämna in underhållsavtalet i orginal i pappersform till fpa? kan jag personligen lämna in på ett kontor eller måste jag posta? det går alltså inte med en kopia? tänker att jag kanske behöver orginalet själv någongång men man får säkert ut en ny kopia från socialen då.

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 03 Syys 2018, 15:36

Hej igen sidar!

Du skall lämna in ansökan om underhållstöd på basen av försummelse (alltså att pappan inte betalat det fastställda underhållsbidraget) till FPA. Ansökan kan du göra antingen via e-tjänsten eller genom att fylla i blankett LU1r.

Som bilaga till ansökan måste du lämna in underhållsavtalet i original (kopia räcker inte). Du kan personligen lämna in underhållsavtalet till vilket FPA-kontor som helst.

Vänliga hälsningar

Pia1972

Lukematon viesti Kirjoittaja Pia1972 » 04 Maalis 2019, 08:27

Måste man fylla i ansökan varje månad, när pappan inte betalar underhållet? Om det sker varje månad att han inte betalar underhållet, blir det någon gång fortlöpande?

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 04 Maalis 2019, 10:57

Hej Pia1972!

Tack för din fråga.

Du behöver inte ansöka om underhållsstöd varje månad. Ifall den underhållsskyldige underlåtit att betala det fastställda underhållsstödet minst för en hel månad, kan underhållsstöd beviljas. Underhållsstödet kan då beviljas för den tid underhållsavtalet gäller.

Efter att underhållsstöd beviljats på basen av underlåtelse, driver FPA in de fastställda underhållsbidragen av den underhållsskyldige.

Ansökan om underhållsstöd gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med blankett LU 1r. Som bilaga till ansökan skall du också lämna in underhållsavtalet/domstolsbeslutet.

Vänliga hälsningar

Pia1972

Lukematon viesti Kirjoittaja Pia1972 » 04 Maalis 2019, 15:18

Hej igen

Jag fick retroaktivt för januari och februari av FPA. Kommer det för mars senare, inte den 1:a?

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 05 Maalis 2019, 10:37

Hej igen Pia1972!

Betalningsdagen för underhållsstödet är den 10:e varje månad. Från beslutet ser du också för vilken tid underhållsstödet är beviljat.

Du är också välkommen att ringa FPA:s kundservice ifall du har frågor angående ditt beslut om underhållsstöd.

Vänliga hälsningar