Arbeta 50% + partiell vårdpenning

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Sara522

Arbeta 50% + partiell vårdpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja Sara522 » 11 Loka 2018, 14:24

Hej! Jag jobbar deltid (50℅) i arbetsavtalet. Mina två barn går på dagis. Jag får vårdpenning för dem då jag sköter dem på sidan om jobbet. Nu undrar jag: exakt hur många timmar i månaden kan jag arbeta utan att det inverkar på stödet så att summan blir mindre från fpa? jag tänker om jag har möjlighet att ta extra skiften utan att det inverkar på stödbeloppet eller om det ska vara exakt 50℅ jag jobbar såsom det står i kontraktet.

FPA | barnfamiljer

Re: Arbeta 50% + partiell vårdpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 12 Loka 2018, 10:49

Hej Sara522!

Tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att din fråga gäller flexibel vårdpenning, som du kan få för ett barn under 3 år. Du kan jobba mer än 50% av full arbetstid utan att beloppet av den flexibla vårdpenningen minskar.

Du kan få flexibel vårdpenning till det högre beloppet om din arbetstid är högst 22,5 timmar per vecka i genomsnitt eller högst 60 % av full arbetstid inom branschen.

Ifall du jobbar mera än så, men högst 30 timmar per vecka i genomsnitt eller högst 80 % av full arbetstid kan du få flexibel vårdpenning till det lägre beloppet.

Det finns inte fastställt något exakt timantal per månad som du högst kan arbeta, utan arbetstiden i genomsnitt under den ansökta tiden skall uppfylla ovannämnda villkor.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst