Studielån och stödmånader

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

SofieF

Studielån och stödmånader

Lukematon viesti Kirjoittaja SofieF » 15 Loka 2018, 14:23

Hej!
Jag har lyft både studiebidrag och studielån under året 2018 och insåg att jag kommer tjäna för mycket 2018. Har därför annullerat studiebidraget oktober-december + ska betala tillbaka en månad av studiebidraget innan maj 2019.
Jag fick även studielån i en klumpsumma för läsåret 2018-2019 i september dvs 7200€ då jag studerar utomlands. Hur räknas stödmånaderna då? Räknas alla månader 2018-2019 som stödmånader, trots att jag annullerat studiebidraget oktober-december detta år eller räknas enbart september som en stödmånad då jag lyfte studielånet?

FPA | studiestöd

Re: Studielån och stödmånader

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 16 Loka 2018, 08:58

Hej SofieF!

Tack för din fråga.

Både annullering av studiepenning på förhand och frivillig återbetalning av studiepenning från 2018 före utgången av maj 2019 höjer årsinkomstgränsen, d.v.s. endast de månader du lyft studiepenning beaktas som stödmånader. Att du redan hunnit lyfta studielånet för hela läsåret påverkar inte årsinkomstgränsen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

SofieF

Lukematon viesti Kirjoittaja SofieF » 16 Loka 2018, 17:13

Okej så oktober-december detta år räknas inte som stödmånader då i och med att jag annullerar studiebidraget? Trors att lånet täckte de månader egentligen men inte utbetalades då?

FPA | studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 17 Loka 2018, 14:42

Hej igen SofieF!

Du har förstått alldeles riktigt. De stödmånader du annullerat beaktas inte som stödmånader i inkomstkontrollen. Det spelar ingen roll att du redan lyft studielånet för ifrågavarande månader.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!