Sambo, hur meddela fpa

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

11jag11

Sambo, hur meddela fpa

Lukematon viesti Kirjoittaja 11jag11 » 30 Loka 2018, 20:12

Då man blir sambo och båda flyttar från sina "gamla" lägenheter och gör ett nytt, gemensamt hyreskontrakt; hur ska man meddela fpa? Via mellanjusteringsblanketten? Var ska man i så fall uppge de genomsnittliga inkomsterna, kan man skriva dem i "övriga uppgifter"? Vi är båda studerande. Ska man skicka in uppgifter över inkomsterna på nytt?

FPA | studiestöd

Re: Sambo, hur meddela fpa

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 31 Loka 2018, 11:09

Hej 11jag11!

Tack för din fråga.

Sambor utgör ett gemensamt bostadsbidragshushåll. Ni bestämmer själv vem av er som ansöker om bostadsbidraget för den nya gemensamma bostaden.

Den av er som ansöker om bostadsbidraget kan lämna in ansökan om justering av bostadsbidraget p.g.a. byte av bostad + ändrat antal personer som hör till bostadsbidragshushållet via e-tjänsten eller med blankett AT 1r. Den andra bör meddela att hens bostadsbidrag skall indras. Meddelande om indragning av bostadsbidraget kan också göras via e-tjänsten, alternativt med blankett AT 6r eller genom att ringa FPA: telefonservice.

Uppskattning om de genomsnittliga inkomsterna kan, precis som du föreslår, meddelas i ”övriga uppgifter”. De inkomstutredningar som tidigare lämnats in till FPA behöver inte lämnas på nytt, men ifall ni fått nya lönespecifikationer eller andra inkomstutredningar som inte tidigare lämnats in ska ni bifoga dessa. Meddela i ansökan om inkomstutredningar som lämnats in tidigare.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!