Flytta till Åland och därefter studera utomlands

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

FranFinTillAland

Flytta till Åland och därefter studera utomlands

Lukematon viesti Kirjoittaja FranFinTillAland » 07 Marras 2018, 16:26

Hej!

Jag undrar vad som gäller för mig som är finsk medborgare och som flyttar till Åland från Finland, och som senare vill studera.

Jag kommer att jobba under ca 1 års tid på Åland (och ha min hemkommun där) varefter jag har för avsikt att flytta till Sverige för att studera.
Kan jag då söka om studiestöd från FPA om jag flyttar direkt från Åland till Sverige? Eller ska jag omfattas av det åländska studiestödet (såg att de verkar ha ett eget studiestödssystem på Åland, ams.ax).

Alltså hur går "fördelningen" mellan finskt och åländskt studiestöd?

FPA | studiestöd

Re: Flytta till Åland och därefter studera utomlands

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 08 Marras 2018, 10:46

Hej FranFinTillAland!

Tack för en bra fråga.

Det är alldeles riktigt att Åland har sitt eget studiestödstödssystem. För att vara berättigad till studiestöd från Ålands landskapsregering måste du uppfylla vissa krav. Du kan läsa mera om vem som har rätt till studiestöd från Ålands landskapsregering från Ålands arbetsmarknads- och studieservicemyndighets AMS hemsida.

Om du flyttar från Åland till Sverige för att studera, råder jag dig att i första hand kontakta AMS för att låta utreda om du uppfyller villkoret för det åländska studiestödet.

Ifall du av någon anledning sedan inte uppfyller villkoren för att kunna få studiestöd från Åland, kan du naturligtvis ansökan om studiestöd från FPA.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!