Osatyökyvyttömyyseläke ja sairauspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Peksu

Re: Osatyökyvyttömyyseläke ja sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Peksu » 09 Marras 2018, 16:28

Hei vaan ! Olen itse ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä alkuvuodesta 2014 ja nyt syksyllä jouduin jäämään vaivojeni takia pitkälle sairauslomalle ja haen sairaspäivärahaa parhaillaan,saako kela tiedon automaattisesti osatyökyvyttömyyseläkkeen määrästä suoraan työeläkevakuuttajalta vai pitääkö minun toimittaa maksettujen eläkkeiden määrät kelaan ?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 12 Marras 2018, 10:32

Hei Peksu!

Yleensä Kela saa nämä tiedot automaattisesti työeläkelaitoksesta, joten sinun ei tarvitse toimittaa niitä hakemuksen yhteydessä. :)

Ystävällisin terveisin
Katariina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Huhti 2019, 08:29

Olen jäänyt osatyökyvyttömyyseläkkeelle 1.10.2018 alkaen. En ole työkykyinen ja haen täyttä työkyvyttömyyseläkettä, saanko Kelan sairauspäivärahaa jos jään sairauslomalle, saan tällä hetkellä työmarkkinatukea Kelalta. Olen ollut työelämässä osatyökyvyttömyyseläkettä edeltävää aikaa n. 38 vuotta.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Huhti 2019, 13:21

Hei!

Myös osatyökyvyttömyyseläkkeellä voi saada sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahan ja osatyökyvyttömyyseläkkeen keskinäiseen yhteensovitukseen vaikuttaa eläkkeen alkamisvuosi.

Oikeus etuuteen tutkitaan aina hakemuksen ja tarvittavien liitteiden perusteella, joten toimita sairauspäivärahahakemus ja liitteeksi lääkärintodistus/-lausunto. Tarvittaessa pyydämme lisäselvitystä.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet

korkajaa

Lukematon viesti Kirjoittaja korkajaa » 13 Kesä 2019, 19:56

Olen jäämässä osatyökyvyttömyyseläkkeelle, ansiosidonnaiset päivärahani päättyvät viikon päästä ja putoan työmarkkinatuelle. Miten osatyökyvyttömyyseläke ja työmarkkinatuki vaikuttavat toisiinsa?

Koska kunnalla on pitkäaikaistyöttömille työllistämisvelvoite, tarkoittaa se kohdallani jossain vaiheessa osa-aikatyötä puoleksi vuodeksi. Onko mahdollista saada eläkkeen lisäksi ansiosidonnaista päivärahaa, johon olen siis oikeutettu puolen vuoden työssäolon toteuduttua?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 18 Kesä 2019, 11:03

Hei korkajaa!

Osatyökyvyttömyyseläke on työeläkelaitoksen maksama. Sen osalta neuvoisin kysymään lisätietoja omasta työeläkelaitoksestasi. Siirsin kysymykseti työttömyysetuuksien palstalle työmarkkinatuen osalta. Kysymykseesi pääset suoraan tästä.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Marras 2019, 17:28

Olen jäänyt osatyökyvyttömyyseläkkeelle 1.1.2019 alkaen. Kun sairauspäivärahan laskemistapa muuttuu 1.1.2020 alkaen, niin tuleeko osatyökyvyttömyyseläke alentamaan sairauspäivärahaa, jos työkyvyttömyys alkaa ennen 1.3.2020, mutta ei enää siitä eteenpäin eli vaikuttaako se päivärahaan vain, jos se on alkanut noiden laskennassa käytettävien 12 kk:n aikana? 1.3.2020 alkavassa sairastumisessahan sairauspäiväraha lasketaan käsittääkseni ajalta 1.2.2019-31.1.2020 eli tällöinhän eläke olisi alkanut jo ennen tuota ajanjaksoa.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 03 Joulu 2019, 14:28

Hei!

Osatyökyvyttömyyseläkettä ei vähennetä päivärahasta, jos osatyökyvyttömyyseläke on alkanut ennen sen kalenterivuoden alkua, jota koskevat työtulot ovat sairauspäivärahan perusteena. Osatyökyvyttömyyseläkettä ei vähennetä sairauspäivärahasta myöskään silloin, kun päivärahan perusteena käytetään kuuden kuukauden tuloja ja ne ovat kokonaisuudessaan osatyökyvyttömyyseläkkeellä tai sitä välittömästi edeltäneellä täydellä kuntoutustuella oloajalta.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet

Timisuara

Lukematon viesti Kirjoittaja Timisuara » 27 Tammi 2020, 01:52

Hei!

Miten osakuntoutustuki vaikuttaa sairauspäivärahan määrään vuonna 2020, Onko olemassa jokin laskuri joka laskisi asian? Olen parhaillaan hakemassa osakuntoutustukea Kevasta. Olen pian ollut vuoden työttömänä ja minulla alkaa pian uudestaan oikeus Kelan sairauspäivärahaan. Ts. tulen mahdollisesti saamaan molempia tukia samanaikaisesti. Onkohan niin, että osakuntoutustuki vähentää täysimääräisesti sairauspäivärahaa?

Kiitos etukäteen :)

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 28 Tammi 2020, 08:43

Hei, Timisuara!

Sairauspäivärahan ja osatyökyvyttömyyseläkkeen, myös määräaikaisen, keskinäiseen yhteensovitukseen ja osatyökyvyttömyyseläkkeen huomioimiseen vuositulossa vaikuttaa eläkkeen alkamisajankohta ja sen maksamisen jatkuminen sairauspäivärahan kanssa samalta ajalta.

Osatyökyvyttömyyseläke vähennetään sairauspäivärahaetuudesta silloin, kun osatyökyvyttömyyseläke alkaa sen tarkastelujakson jälkeen, jolta ajalta vuositulo on laskettu ja se myönnetään sairauspäivärahan kanssa samalle ajalle. Osatyökyvyttömyyseläkettä ei vähennetä sairauspäivärahasta, jos se on alkanut ennen sairauspäivärahan tarkastelujaksoa tai tarkastelujakson aikana ja sen maksaminen jatkuu sairauspäivän kanssa samanaikaisesti.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet